Radio Białystok | Wiadomości Studio Suwałki | Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem w 2028 roku ma być ukończona budowa trasy Rail Baltica
autor: Jakub Mikołajczuk
Najszybciej pociąg będzie przemieszczał się odcinkiem od granicy z Litwą przez Suwałki do Ełku.
Mówił o tym nasz gość - Tomasz Łotowski z biura prasowego PKP PLK.
Z zaplanowaną prędkością maksymalną 250 km/h. Ten odcinek to około 100 km toru, licząc ze specjalną odnogą do Olecka. Planujemy prace na ośmiu stacjach i przystankach, w tym dwóch w Suwałkach na dworcu, gdzie powstanie podziemne przejście i na nowym przystanku Suwałki-Południe - u zbiegu ulic Utraty i Staniszewskiego.
Cała trasa ma być bezpieczna zarówno dla pociągów, jak i dla samochodów.
Ważnym zadaniem projektu Rail Baltica jest zastępowanie przejazdów drogowo-kolejowych skrzyżowaniami dwupoziomowymi, poprzez budowanie wiaduktów i tunelów. To zdecydowanie zwiększy bezpieczeństwo w tych miejscach.
Obecnie gotowy jest jeden fragment trasy - z Warszawy do Czyżewa. Zaawansowane prace są na odcinku Czyżew - Białystok. Natomiast na pozostałych znajdują się wciąż na wstępnych etapach.
- Z Suwałk do Ełku pociągi będą mogły jechać z prędkością 250 kilometrów na godzinę, a z Ełku do Warszawy - 200 kilometrów - mówi Tomasz Łotowski.
Ma to być rekompensata za to, że Ratusz zmodernizuje układ komunikacyjny w sąsiedztwie stacji kolejowej Papiernia.
Stacja towarowa przeniesiona z centrum na południe Suwałk, duży przystanek przesiadkowy przy Utracie oraz torowisko wytyczone w większości po starym szlaku. To główne złożenia przebiegu trasy Rail Baltica przez miasto.