Radio Białystok | Wiadomości Studio Suwałki | Zachowajmy rozsądek w czasie przedświątecznych zakupów - apeluje Miejski Rzecznik Praw Konsumentów w Suwałkach
autor: Anna Auron-Wasilewska
Zachowajmy rozsądek w czasie przedświątecznych zakupów. Szczególnie, kiedy robimy je przez Internet.
Aby ustrzec się przed skutkami takich transakcji i mieć pewność, że taki towar mamy szanse zwrócić, warto przestrzegać kilku prostych zasad. O nich przypomina Ewa Harasim Miejski Rzecznik Praw Konsumentów w Suwałkach, która była gościem naszego radia.
- Przede wszystkim wchodząc na strony internetowe zakupowe sprawdzajmy sprzedawcę. Po pierwsze czy ma on adres np. w Polsce, czy jest firmą zarejestrowaną, czy posiada numer KRS-u i NIP-u, czy podaje adres do zwrotu i czy takie zwroty przyjmuje.
Nie znając pochodzenia sprzedawcy, może okazać się, że zamówiony towar przyjedzie do nas z zagranicy. Wtedy w razie nietrafionego zakupu możemy mieć problem z reklamacją lub zwrotem.
- Jeżeli kupujemy towar pochodzący z terenu Unii Europejskiej, gdyby okazało się, że są problemy, zawsze możemy zwrócić się do Europejskiego Centrum Pomocy Konsumenckiej. Jeśli jednak kupujemy towar spoza Unii, np. z Chin, wówczas niestety nie ma możliwości pomocy, ani rzecznika, a ECPK.
I tu trzeba liczyć na dobrą wolę sprzedawcy. Jeśli jej brak, warto zwrócić się do Rzecznika Praw Konsumentów, Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów lub zadzwonić na infolinię pod numer 801 440 220.
Ta analiza Krajowego Rejestru Długów oraz Rzetelnej Firmy pokazuje zadłużenie w przeliczeniu na tysiąc mieszkańców, średnią kwotę zaległości, przypadającą na jednego dłużnika oraz odsetek zadłużonych w stosunku do ogólnej liczby mieszkańców regionu.
Oficjalnie byli na chorobowym, w praktyce przyłapano ich na wakacjach czy w trakcie dorabiania u innego pracodawcy. Ponad 2 mln zł trafiło do białostockiego oddziału ZUS, po kontroli osób na zwolnieniach lekarskich.
Co dwudziesty mieszkaniec Podlaskiego jest zadłużony, a jego zobowiązania to średnio 18 tys. zł. Tak wynika z najnowszego Rankingu Rzetelności Konsumentów, który przygotował Krajowy Rejestr Długów.