Radio Białystok | Wiadomości Studio Suwałki | Rail Baltica mogłaby ominąć Puńsk i Szypliszki - wynika z najnowszych ustaleń
Są dobre wieści - linia szybkiej kolei mogłaby pójść wzdłuż starych torów i ominąć Puńsk. To wstępne informacje po spotkaniu samorządowców, przedstawicieli Lasów Państwowych, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, a także PKP Polskich Linii Kolejowych, jakie miało miejsce w czwartek (24.10) w Białymstoku.
Kolej zaprezentowała trzy nowe, wstępne warianty przebiegu trasy Rail Baltica na odcinku Suwałki-granica z Litwą. Pociągi wciąż mają przemieszczać się z maksymalną prędkością 250 km na godzinę, ale po częściowo zmodyfikowanej trasie.
Najbardziej ze spotkania zadowolony jest wójt gminy Puńsk Witold Liszkowski. Jedna z nowych koncepcji zakłada, że linia biegłaby przy istniejącym torowisku i przez Trakiszki, a nie przez Puńsk. To oznaczałoby, że wyburzone zostaną najwyżej dwa budynki: jeden należy najprawdopodobniej do PKP, a drugi, to niedziałająca tawerna.
Nowe propozycje są korzystne także dla mieszkańców gminy Szypliszki, a konkretnie wsi Węgielnia, gdzie doszło do ostrych protestów. Wójt gminy Mariusz Grygieńć wyjaśnia, że tory mają ominąć tę wieś, a wyburzeń byłoby zdecydowanie mniej niż planowano wcześniejszej.
W najgorszej sytuacji są mieszkańcy gminy Raczki. W tym przypadku żaden z wariantów przebiegu trasy nie jest satysfakcjonujący. Wciąż wiele domów i gospodarstw byłoby zagrożonych wyburzeniem. Groziłoby to też - jak zauważa wójt Andrzej Szymulewski - wybudowanemu niedawno rondu.
Teraz samorządowcy będą czekali na konkretne projekty oparte na aktualnych mapach. Pod koniec roku ma dojść do kolejnego spotkania z przedstawicielami PKP PLK, a najprawdopodobniej w styczniu - do kolejnych konsultacji społecznych.
Przebudowa linii kolejowych Łapy-Śniadowo i Śniadowo-Łomża będzie odłożona o kolejne lata. Nie jest już natomiast zagrożona modernizacja dwóch linii w rejonie Kuźnicy i Sokółki w Podlaskiem. Chodzi o 28 kilometrów tras kolejowych: Kuźnica Białostocka - Gieniusze i Bufałowo Wschód - Bufałowo.
Drugim mostem na Bugu pociągi przejadą na początku 2020 roku, dzięki niemu zniknie tzw. wąskie gardło na jednotorowej dotychczas przeprawie na odcinku Sadowne – Czyżew - wynika z poniedziałkowego (21.10) komunikatu PKP PLK.
Od niedzieli (20.10) zmienia się rozkład jazdy na kolei.