Radio Białystok | Wiadomości Studio Suwałki | Drogi serwisowe wzdłuż trasy Rail Baltica powstaną, jeżeli gmina zgodzi się je przejąć i utrzymywać
autor: Marcin Kapuściński
To warunek, jaki władzom Raczek postawiły Polskie Koleje Państwowe.
Wójt Andrzej Szumulewski podkreśla, że takich problemów nie było przy budowie drogi ekspresowej Via Baltica. Tam tzw. serwisówkami zajmie się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowcy i Autostrad.
Mimo to wójt zdecydował się przystać na żądanie kolejarzy.
Przyjmiemy ten warunek i powiększy się nam liczba dróg gminnych. Plus, że będą one o nawierzchni bitumicznej z utwardzonymi poboczami. Będą to też dojazdy do pól. Budowa torów podzieli gospodarstwa na różne odcinki, a rolnicy przecież muszą uprawić swoją ziemię.
Wójt zaznacza, że wciąż nie ma ostatecznej decyzji, jak w jego gminie przebiegać będzie Rail Baltica.
Zostało podpisane wstępne porozumienie na odcinek tej trasy od Bakaniuka w kierunku gminy Suwałki. Będą tam dwie drogi dojazdowe po lewej i po prawej stronie. A pozostałe 90 proc., które nam pozostaje, będziemy jeszcze omawiać. Na razie przedstawiono nam wstępne założenia. Gdy będę znał dokładny projekt, to zrobimy zebranie i będziemy to konsultować z mieszkańcami.
Z planów PKP wynika, że cała trasa powstanie do 2027 roku.
Dzięki temu ma tętnić życiem nie tylko podczas porannych zakupów, ale też i popołudniami.
Suwalskie starostwo zamówiło dokumentację trasy łączącej granicę powiatu z miejscowością Sucha Wieś w gminie Raczki.
Duża sala widowiskowa wyposażona w profesjonalne nagłośnienie, wygodne pomieszczenia dla gospodyń wiejskich i seniorów oraz więcej miejsca dla strażaków. Raczki doczekały się obiektu, którego pozazdrości mogą inne gminy - nie tylko na Suwalszczyźnie, ale w całym województwie.