Radio Białystok | Galerie | Rozpoczęła się rozbiórka kładki na białostockim dworcu kolejowym [zdjęcia, wideo]
Pasażerowie korzystali z niej od końcówki lat 80-tych. Kładka nad torami na białostockim dworcu kolejowym znika z powierzchni ziemi. Kolejarze zaczynają rozbiórkę konstrukcji, która z dworca PKP prowadzi do dworca PKS.
Kolejarze rozbierają kładkę
Pierwsze prace rozbiórkowe (lamp oświetleniowych) rozpoczęły się w poniedziałek (21.03), ale główne prace demontażowe i zamknięcie kładki wykonawca zaplanował na wtorek.
Od tego czasu nie będzie można korzystać z kładki bliżej dworca PKS. Ale nadal można korzystać z drugiej - tej koło ul. św. Rocha.
Niektórzy pasażerowie, z którymi rozmawialiśmy na białostockim dworcu mówili, że kładka to ich trauma z dzieciństwa. Bali się stromych schodów, dużych odstępów między nimi i tego, że spadną przez szczeliny między stopniami.
Jak podają kolejarze rozbiórka konstrukcji jest niezbędna ze względu na kolejny etap prac na stacji w Białymstoku i planowane roboty torowe.
- Dojście do czynnych peronów nr 3 i 4 będzie zapewnione z obu stron stacji przez drugą kładkę (w pobliżu ul. św. Rocha). Od strony budynku dworca kolejowego można też wejść na perony przejściem w poziomie szyn. Taka organizacja ruchu zapewni podróżnym dostęp do pociągów, a wykonawcy kontynuowanie prac - wyjaśnia Tomasz Łotowski ze spółki PKP PLK.
Zmienia się stacja Białystok
Projekt modernizacji stacji w Białymstoku zakłada budowę tunelu od budynku dworca na perony i drugą stronę torów. Dla podróżnych, szczególnie osób o ograniczonej możliwości poruszania się, łatwy dostęp umożliwią windy i schody ruchome. W tunelu znajdzie się również oznakowanie dla osób niewidomych i niedowidzących.
Nowością na stacji będą zadaszone perony, które mają nawiązywać do zabytkowego budynku dworca - mówi Tomasz Łotowski ze spółki PKP PLK.
- Zadaszone perony będą w Białymstoku po raz pierwszy w historii, odkąd istnieje w tym mieście stacja kolejowa. Co więcej, chcemy to zadaszenie zbudować w taki sposób, aby nawiązywały architektonicznie do wyglądu zabytkowego budynku dworca. Chodzi o zachowanie spójnej, architektonicznej całości - podkreśla Tomasz Łotowski.
Wcześniej inna spółka kolejowa - PKP S.A. wyremontowała dworzec kolejowy.
Na białostockim dworcu kolejowym będą dwa podziemne przejścia. Jedno buduje spółka PKP PLK, a oddzielne przejście podziemne przy peronach buduje Urząd Miejski w Białymstoku.
Rail Baltica w budowie
Rozbiórka kładki koło budynku dworca PKS to część przebudowy stacji Białystok i trasy kolejowej Rail Baltica.
Na odcinku Czyżew - Białystok zaplanowano łącznie budowę 14 bezpiecznych przejść pod torami. Zaawansowane są budowy w Czyżewie, Szepietowie oraz w pobliżu osiedla Zielone Wzgórza w Białymstoku.
W Czyżewie działa już m.in. nowa nastawnia.
Modernizacja ok. 71 km odcinka Czyżew-Białystok Rail Baltica jest dofinansowana z UE z programu CEF - Łącząc Europę. Łączna wartość tej inwestycji to 3,4 mld zł.
Prace przy przebudowie trasy Rail Baltica potrwają do końca przyszłego roku.