Radio Białystok | Wiadomości | Drugi dzień egzaminów ósmoklasisty - matematyka [arkusz]
Mieli 100 minut na rozwiązanie kilkunastu zadań z matematyki – ósmoklasiści zmierzyli się w środę (25.05) z drugim obowiązkowym egzaminem na zakończenie szkoły.
Pytani przez nas uczniowie Szkoły Podstawowej nr 9 w Białymstoku przyznawali, że sprawdzian trochę ich zaskoczył, bo spodziewali się zdecydowanie trudniejszych zadań. Jak mówili zdający, testy próbne, które wcześniej rozwiązywali, były zdecydowanie trudniejsze, niż właściwy egzamin. Zwracali uwagę na to, że szczególnie proste wydawały im się zadania zamknięte, natomiast część osób miała trudności z poprawnym rozwiązaniem zadań otwartych.
W jednym z nich trzeba było obliczyć powierzchnię graniastosłupa.
Generalnie jednak większość pytanych odpowiadała, że test był prostszy, niż się spodziewali i powinien im pójść stosunkowo dobrze. Przed ósmoklasistami jeszcze tylko jeden sprawdzian. Jutro zmierzą się z językiem angielskim. Egzaminu ósmoklasisty nie można nie zdać, jednak uzyskane wyniki mają kluczowe znaczenie podczas rekrutacji do szkól średnich.
Do egzaminu kończącego naukę w szkołach podstawowych podchodzą też uczniowie ze specjalnymi potrzebami.
W województwie podlaskim jest ich ponad 400, a wśród nich osiem osób ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego imienia Waldemara Kikolskiego w Białymstoku. Jak mówią, choć stres im towarzyszy, to jednak są dobrej myśli i zapewniają, że starają się napisać jak najlepiej.
"Tacy uczniowie mają więcej czasu na napisanie egzaminu niż ich zdrowi koledzy" - mówi dyrektor Ośrodka Ewa Łupińska i dodaje, że w przypadku tej placówki, to młodzież z lekkim stopniem niepełnosprawności, która tak, jak i inni, by ukończyć podstawówkę, musi podejść do egzaminu ósmoklasisty.
Wśród ponad 400 uczniów ze specjalnymi potrzebami, zdających w naszym regionie egzamin ósmoklasisty, najwięcej (prawie 180) jest z autyzmem i aspergerem. Poza tą grupą są też osoby m.in. z niepełnosprawnością intelektualną, ruchową, a także z dysfunkcją wzroku i słuchu.