Radio Białystok | Wiadomości | Posłowie chcą monitorować budowę linii kolejowej do Łomży
Budowa linii kolejowej przechodzącej przez Łomżę pod nadzorem posłów.
Parlamentarzyści zapewniają, że będą monitorować przebieg prac przygotowawczych i powołali Zespół ds. Budowy Kolei Warszawsko-Mazurskiej - mówi jego przewodniczący poseł Lech Kołakowski z Łomży.
- Mamy rozporządzenie Rady Ministrów ws. budowy szprychy nr 3, czyli budowy tej właściwej kolei. Celem zespołu jest monitorowanie budowy tej kolei, oczywiście nie budowanie, ale sprawdzanie stanu prawnego, harmonogramu prac, jak również wszystkich działań, które są niezbędne do jak najszybszego ruszenia tej budowy - wyjaśnia poseł Lech Kołakowski.
Nowa linia szybkiej kolei ma połączyć północny-wschód Polski z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Ma przechodzić m.in. przez Pisz, Kolno i Łomżę.
- Nowa linia ma połączyć zachodnią część województwa podlaskiego, jak również część województwa warmińsko-mazurskiego z Warszawą, Centralnym Portem Komunikacyjnym, jak również całym systemem komunikacyjnym, kolejowym Europy. Wsiadając do pociągu w Giżycku, Piszu, Kolnie, Łomży, Ostrołęce dojeżdżamy do Warszawy, ale też Berlina czy Londynu - mówi poseł Lech Kołakowski.
W skład zespołu oprócz łomżyńskiego posła wchodzą parlamentarzyści z Ostrołęki, Pisza i Ciechanowa.
"Po modernizacji w Białymstoku będzie nowoczesna stacja w zakresie sterowania pociągami przy użyciu komputerów, ale też obsługa podróżnych w odpowiednim komforcie" - mówi nasz gość.
Inwestycje w sieć kolejową związane z planami powstania Centralnego Portu Komunikacyjnego wpłyną na rozwój województwa podlaskiego - przekonuje podlaski poseł Porozumienia Jacek Żalek. W jego ocenie, pomysł budowy CPK nie kolidowałby z ewentualnym powstaniem lotniska regionalnego.
Łomża i Ostrołęka mają mieć szybkie połączenie kolejowe z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Do 2027 r. powstanie 150 km nowych linii kolejowych na potrzeby transportu regionalnego i dalekobieżnego - zapowiedział wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild.