Radio Białystok | Wiadomości | Łomża ma mieć szybkie połącznie kolejowe z Centralnym Portem Komunikacyjnym do 2027 roku
Łomża i Ostrołęka mają mieć szybkie połączenie kolejowe z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Do 2027 r. powstanie 150 km nowych linii kolejowych na potrzeby transportu regionalnego i dalekobieżnego - zapowiedział wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild.
Modernizacja i budowa nowych torów
- W części mówimy o modernizacji, a w części o budowie nowych torów, tak by po szlakach kolejowych mogły poruszać się szybkie pociągi dalekobieżne z prędkością ponad 200 km/h – powiedział podczas konferencji prasowej w Ostrołęce wiceminister, pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild.
Minister zapowiedział budowę i częściowe odremontowanie torów na dwóch odcinkach: Ostrołęka – Łomża – Pisz o długości 98 km oraz Pisz – Giżycko o długości 52 km. Mają one włączyć Ostrołękę, Kolno i Łomżę do sieci połączeń dalekobieżnych i bezpośrednio skomunikować te miasta z Warszawą. Trasa do Giżycka ma także zwiększyć potencjał turystyczny tych miejscowości.
- Harmonogram prac jest pisany przez perspektywy unijne – przyznał Wild. - Obecnie trwają prace nad przygotowaniem nowej perspektywy. Chcemy, by m.in. przedstawione dziś projekty były sfinansowane jeszcze z obecnej perspektywy, jeszcze przed rokiem 2020. Jeżeli to się uda, prace budowlane będą mogły ruszyć w okolicach 2021 r., przy założeniu dostatecznego finansowania, o czym obecnie rozmawiamy na poziomie unijnym – powiedział Mikołaj Wild.
Po zrealizowaniu programu Komponentu Kolejowego CPK, co według zapowiedzi wiceministra ma nastąpić do 2027 r., szacowany czas przejazdu z Ostrołęki do CPK ma wynieść 1 godz. 28 min., do Warszawy 1 godz. 5 min., do Giżycka 1 godz. 11 min., a do Łomży 18 min.
Łomża jest obecnie w bardzo złej sytuacji, bo została całkowicie pozbawiona dostępu do kolei. Jest jednym z większych miast w Polsce, gdzie kolej nie dochodzi. Będziemy to zmieniać i włączać Łomżę w system połączeń dalekobieżnych, a to jest olbrzymia szansa rozwojowa dla tego miasta
- zapowiedział wiceminister.
Mikołaj Wild zaznaczył, że w Polsce istnieje jeszcze 100 miast powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie mają dostępu do połączeń kolejowych. Przy realizacji CPK miasta takie jak: Jastrzębie – Zdrój, Końskie, Węgorzewo, Kolno, Dąbrowa Tarnowska, Busko – Zdrój czy Tomaszów Lubelski pojawią się na kolejowej mapie kraju. Dodał też, że wszyscy mieszkańcy Polski będą w zasięgu stacji kolejowej w odległości nie większej niż 30 km od miejsca zamieszkania.