Radio Białystok | Wiadomości | Jacek Żalek: Centralny Port Komunikacyjny wpłynie na rozwój woj. podlaskiego
Inwestycje w sieć kolejową związane z planami powstania Centralnego Portu Komunikacyjnego wpłyną na rozwój województwa podlaskiego - przekonuje podlaski poseł Porozumienia Jacek Żalek. W jego ocenie, pomysł budowy CPK nie kolidowałby z ewentualnym powstaniem lotniska regionalnego.
Z Warszawy do innych miast w mniej niż 3 godziny
Centralny Port Komunikacyjny - według rządu - ma być najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną. Port ma być węzłem przesiadkowym między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. CPK zakłada intensywny rozwój sieci połączeń kolejowych oraz drogowych na terenie całego kraju. Umożliwią one przejazd pomiędzy Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie poniżej trzech godzin. Koszty związane z realizacją inwestycji szacowane są na poziomie do 35 mld zł, w tym 16-19 mld zł na realizację części lotniskowej, 8-9 mld zł – kolejowej i 7 mld zł – drogowej.
Port powinien być zbudowany do końca 2027 r.
W ramach tego projektu 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów, zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. Docelowo lotnisko będzie mogło być rozbudowane do przepustowości ok. 100 mln ludzi. Do końca 2019 r. mają się zakończyć prace przygotowawcze, a sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r.
Z Białegostoku do Warszawy w 1 godz. 15 minut
"CPK ma łączyć wszystkie elementy komunikacji publicznej w miejscu, które umożliwi optymalizację komunikacji nie tylko w Polsce, ale i międzynarodowej" - mówił poseł Żalek we wtorek na konferencji prasowej. Pokazywał mapę planowanej rozbudowy sieci kolejowej, według której pociąg z Białegostoku miałby dojeżdżać do Warszawy w 1 godz. 15 minut (obecnie zajmuje to ok. 2,5 godz.). "To będą już koleje w miarę dużych prędkości" - podkreślił polityk.
Region miałby też zyskać m.in. połączenia z Łomży, która obecnie nie ma osobowej komunikacji kolejowej.
Poseł zapewnił, że takie inwestycje w sieć transportową wpłyną na rozwój regionu. Mówił np. o możliwości szybkich weekendowych wyjazdów z Warszawy, by skorzystać z walorów przyrodniczych i rekreacyjnych województwa podlaskiego. "Chcemy zerwać z podziałem komunikacyjnym, który był od okresu zaborów" - dodał Żalek.
Podlaskie potrzebuje lotniska regionalnego
Poseł Porozumienia zapewnił, że mimo planów stworzenia CPK z komunikacją zapewniającą dojazd do stolicy województwa w niespełna 2 godz. (według założeń, o których mówił Żalek, dojazd CPK-Białystok miałby zająć 1 godz. 37 min.), Podlaskiemu nadal potrzebne jest lotnisko regionalne. To pomysł forsowany w kampanii samorządowej PiS w regionie; kilkakrotnie mówił o nich również sam Jacek Żalek, wówczas kandydat Zjednoczonej Prawicy na prezydenta Białegostoku.
"Przy budowie tego typu portów liczy się po prostu ekonomia" - podkreślił. Powtórzył swój argument z kampanii wyborczej, że takie regionalne lotnisko mogłoby przejąć pasażerów zza wschodniej granicy (głównie z Białorusi) korzystających obecnie z lotniska w Wilnie na Litwie, jako najbliższego im portu lotniczego w UE.
W ocenie podlaskiego posła, przy podejmowaniu decyzji o ewentualnej budowie samorząd województwa musi jednak brać pod uwagę stosunki polityczne z Białorusią.
Co z tego, że my zbudujemy port lotniczy, który zostanie następnie obłożony embargiem w ten sposób, że Białorusini będą mieli utrudnioną możliwość poruszania się i komunikowania. Musimy najpierw "otworzyć to okno" poprzez stosunki dyplomatyczne - dodał Jacek Żalek.
"Nasze województwo może z lotniska zbudować swoją główną oś rozwoju" - przekonywał, podając przykład portu lotniczego Rzeszów-Jasionka w województwie podkarpackim.