Radio Białystok | Wiadomości | Hipermarket czy sklep osiedlowy? Gdzie zrobimy tańsze zakupy? - eksperyment dziennikarzy Radia Białystok
Liczba małych sklepów osiedlowych spada w Polsce z roku na rok – wynika z danych firmy Euromonitor International.
Pomimo tego, że markety wypierają sklepy osiedlowe, to ich odsetek w naszym kraju jest ciągle jednym z największych w Europie.
Czy zakupy w dużych sklepach są tańsze?
W powszechnej świadomości zakupy w dużych sklepach są tańsze. Jak wyjaśnia socjolog w Uniwersytetu w Białymstoku Maciej Białous ma na to wpływ kilka czynników.
"Duże sieci stać na intensywną i ekspansywną promocję. To wyrabia w nas przekonanie, że możemy tam znaleźć okazje cenowe. Duże sieci mogą także wykorzystywać efekt skali. To, że sprzedają i zamawiają dużo towarów sprawia, że mogą stosować niższe marże. Istotny jest też element asortymentu – w dużych sklepach wybór jest szerszy" – mówi socjolog Maciej Białous.
Według badań społecznych hipermarkety przejęły także funkcje centr kultury i rozrywki. Są również coraz częściej miejscem nawiązywania nowych znajomości, czy spędzania wolnego czasu.
Kamil Kalicki i Andrzej Ryczkowski porównali ceny w jednym ze sklepów osiedlowych i hipermarketów
Do analizy wybrali około 30 popularnych, podstawowych produktów, jak chleb, bułki, mleko, śmietana, masło, napoje, warzywa i owoce, czy słodycze. Kupowali produkty tych samych producentów w takich samych opakowaniach. Okazało się, że za zakupy w hipermarkecie musieli zapłacić 129,95 zł, a za te zrobione w "warzywniaku" 132,63 zł. Różnica wyniosła niecałe 3 złote.
Zarówno duże, jak i małe sklepy mają ten sam cel - osiągnięcie zysku
Jak mówi ekonomista Zbigniew Sulewski z Centrum im. Adama Smitha, zarówno duże, jak i małe sklepy mają ten sam cel, ale działają nieco inaczej.
"Zarówno sklepy wielkopowierzchniowe jak i osiedlowe są nastawione na osiągnięcie zysku, ale te małe mają na co dzień bezpośredni kontakt ze swoimi klientami. Sprzedawcy, którzy często są właścicielami tych sklepów, widząc na bieżąco reakcje kupujących wiedzą, na co mogą sobie pozwolić, jeśli chodzi o ceny, a na co nie" – mówi ekonomista Zbigniew Sulewski.
Połowa Polaków sporadycznie lub raz w miesiącu robi zakupy w hipermarketach
Z badań CBOS-u wynika, że tylko 4 proc. Polaków systematycznie robi zakupy w hipermarketach codziennie lub kilka razy w tygodniu. Prawie jedna piąta (19 proc.) odwiedza centra handlowe raz na tydzień lub kilka razy w miesiącu. Połowa z nas korzysta z ich oferty jedynie sporadycznie lub co najwyżej raz w miesiącu.