Radio Białystok | Wiadomości | Poziom zakorkowania Białegostoku - eksperyment dziennikarzy Radia Białystok
Kamil Kalicki i Andrzej Ryczkowski postanowili sprawdzić poziom zakorkowania Białegostoku w różnych porach dnia i porównać swoje obserwacje z danymi z Tom Tom Traffic Index.
Pory dnia o najmniejszym i największym natężeniu ruchu
Dziennikarze przejechali przez miasto w trzech kierunkach: z Zielonych Wzgórz do Zaścianek, z Zaścianek na Pietrasze i z Pietrasz do jednostki wojskowej przy ulicy Kawaleryjskiej. Dzięki internetowej przeglądarce Kamil Kalicki i Andrzej Ryczkowski ustalili pory dnia o najmniejszym i największym natężeniu ruchu w mieście. Pierwszy przejazd późnym wieczorem był najkrótszy, dwa kolejne podczas porannego i popołudniowego szczytu komunikacyjnego okazały się zdecydowanie dłuższe.
Według Tom Tom Index Trafffic 2016 kierowcy w Białymstoku średnio tracą około 24 % czasu stojąc w korkach w porównaniu z sytuacją, kiedy ich nie ma. Według pomiarów dziennikarzy Polskiego Radia Białystok, w czasie porannego i popołudniowego szczytu na wybranych trasach może to być nawet 60 %.
Czy można mówić o korkach w Białymstoku?
Jak podsumowują Andrzej Ryczkowski i Kamil Kalicki, czas przejazdu przez miasto rano i po południu był zdecydowanie dłuższy niż wieczorem, ale ruch odbywał się płynnie. Nie zdarzyła się sytuacja, kiedy kolumna samochodów na którejś z wybranych tras nie poruszała się przez kilkanaście, czy nawet kilka minut. Na przejazd przez najbardziej zatłoczone skrzyżowania nie trzeba było czekać dłużej niż dwie, trzy zmiany świateł.
W raporcie TomTom Traffic Index 2017 znalazły się informacje o poziomie zakorkowania 390 miast z 48 krajów i 6 kontynentów. W zestawieniu znalazło się 12 polskich miast.
Tom Tom Traffic Index - najbardziej zakorkowane miasta na świecie
Według Tom Tom Traffic Index - publikowanego co roku zestawienia najbardziej zakorkowanych miast na świecie - Łodź jest liderem nie tylko w Polsce i Europie. Według Zbigniewa Dziejmy z Centrum Sterowania Ruchem w Białymstoku nie ma szans no to, żeby wszyscy uczestnicy ruchu w mieście mieli jednocześnie zielone światło i pierwszeństwo przejazdu.
W Białymstoku jest sterowanie obszarowe. Sygnalizacje działają w tym kierunku, żeby upłynnić przejazd przez miasto w miarę możliwości - mówi Zbigniew Dziejma.
Aktualizowaną na bieżąco mapę utrudnień w ruchu w Białymstoku możemy znaleźć na stronie internetowej www.szr.bialystok.pl. Są tu między innymi informacje o wyłączonych sygnalizatorach na skrzyżowaniach, komunikaty wyświetlane na tablicach o prognozowanym czasie dojazdu do centrum, czy wyświetlane w kilku kolorach dane na temat natężenia ruchu na ulicach.
Korki mogą być przyczyną np. spóźnień do pracy
Jak mówi Beata Kalinowska z Państwowej Inspekcji Pracy w Białymstoku, spóźnienia do pracy spowodowane korkami mogą być dla nas problemem. Podstawowym obowiązkiem pracownika jest punktualne przychodzenie do pracy i wychodzenie zgodnie z rozkładem.
- Pracodawca może wyciągnąć konsekwencje w stosunku do pracownika. Jeżeli te spóźnienia mają charakter incydentalny pracodawca nie powinien robić problemów, ale jeśli to się powtarza, to może być tak, że nie zapłaci nam za ten okres, kiedy nie pracujemy. Ewentualnie pracodawca może zobowiązać nas do odpracowania czasu pracy - mówi Beata Kalinowska.