Radio Białystok | Galerie | Rail Baltica w przebudowie - kolejarze korzystają już z nowej nastawni w Czyżewie [zdjęcia, wideo]
Większa przepustowość linii kolejowej i m.in. nowe perony. Tak będzie wyglądał modernizowany podlaski odcinek trasy Rail Baltica. Np. w Czyżewie kolejarze pracują już na nowoczesnych urządzeniach sterowania ruchem w tak zwanej nastawni.
Nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym zainstalowano na podlaskim odcinku linii Rail Baltica między granicą województwa podlaskiego i mazowieckiego i stacją Racibory.
W Czyżewie i Szepietowie dyżurni nadzorują ruch na linii z nowych nastawni. Modernizacja ma zwiększyć bezpieczeństwo i zapewnić sprawne podróże. Inwestycję realizuje spółka PKP PLK.
Stare nastawnie i budynki kolejowe zastępują nowe, które mają wpłynąć na jeszcze większy komfort pracy kolejarzy, ale i komfort podróżowania pociągami.
- Dzięki centralizacji, nadzór nad urządzeniami na stacji odbywa się z jednego miejsca, co usprawnia pracę. Zainstalowano między innymi nowe urządzenia komputerowe wraz z elektrohydraulicznymi napędami zwrotnicowymi, kontrolerami położenia iglic, sygnalizatorami i systemem licznika osi, systemem sterowania oraz zintegrowaną blokadą liniową. Docelowo, po zakończeniu modernizacji, nadzór nad prowadzeniem ruchu na podlaskim odcinku Rail Baltiki przejmie budowane w Białymstoku lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym - mówi Tomasz Łotowski ze spółki PKP PLK.
To nowy rozdział nie tylko w historii podlaskiej kolei, ale i w życiu jej pracowników. Trwa też remont węzła kolejowego w Białymstoku. Tory wyglądają jak wielki plac budowy. Tak dużej i kosztownej modernizacji nie było nigdy.
Modernizacja podlaskiego odcinka trasy Rail Baltica od Czyżewa do Białegostoku ma się zakończyć pod koniec 2023 roku. Koszt inwestycji to prawie 3,4 mld zł, głównie z unijnych funduszy.
Wcześniej inna spółka - PKP S.A. zmodernizowała i oddała do użytku zabytkowy białostocki dworzec kolejowy.
Więcej filmów Polskiego Radia Białystok można znaleźć na naszym kanale na YouTube.