Radio Białystok | Wiadomości | Po ponad 30 latach do Łomży mają wrócić pociągi pasażerskie - jest przetarg
Dzięki tej inwestycji pociągi pasażerskie będą mogły wrócić do Łomży. Spółka PKP PLK ogłosiła przetarg na projekt i prace budowlane na odcinku linii kolejowej Łapy - Śniadowo - Łomża.
Chodzi o remont prawie 80-kilometrowego odcinka trasy kolejowej - powiedział Polskiemu Radiu Białystok Tomasz Łotowski ze spółki PKP PLK.
Nowe perony i stacje
- To ważna informacja dla 60 tys. mieszkańców Łomży - w samym jej centrum powstaną dwa nowoczesne, wygodne perony. Do miasta znowu będą mogły wjeżdżać pociągi regionalne i dalekobieżne, aby zabierać podróżnych w stronę Warszawy i Białegostoku - mówi Tomasz Łotowski.
Kolejarze chcą na odcinku linii kolejowej o długości 77 km m.in. odtworzyć kolejową infrastrukturę do obsługi ruchu pasażerskiego. Zakres inwestycji obejmuje kompleksową modernizację linii nr 49 Łomża - Śniadowo oraz budowę i przebudowę przystanków osobowych na odcinku Śniadowo - Łapy linii nr 36 wraz z odbudową dwóch stacji.
Poza przebudową stacji w Łomży nowe perony powstaną w Konarzycach, Kozikach, Śniadowie (nowy przystanek Śniadowo Łącznica), Czachach-Kołakach, Kuleszach Kościelnych i Sokołach. Będą dostosowane do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonej mobilności, wyposażone w wiaty, ławki, czytelne oznakowania i oświetlenie LED. Dodatkowo zaplanowano budowę mijanki w Czerwonym Borze, co zapewni możliwość konstrukcji lepszego rozkładu jazdy i jeszcze większą punktualność pociągów - mówi Tomasz Łotowski.
Z Łomży do Białegostoku w 1 h 35 min
Tomasz Łotowski dodaje, że po odbudowie linii kolejowej będzie można uruchomić pociągi z Białegostoku do Łomży.
Pociągi między Łomżą i Łapami pojadą z maksymalną prędkością 80-120 km/h, a średni czas przejazdu pociągu z Łomży do Białegostoku, po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu niezbędnych zezwoleń, planowany jest na ok. 1 h 35 min. Szacuje się, że z połączenia kolejowego miesięcznie skorzysta średnio ok. 24 tys. podróżnych - dodaje Tomasz Łotowski.
Kolejarze liczą, że przebudowa trasy do Łomży zakończy się za 5 lat. Ostatnie regularne pociągi pasażerskie przestały jeździć do Łomży w 1993 r.