Radio Białystok | Wiadomości | Kolej Plus dla Łomży: ponad 24 tys. pasażerów miesięcznie ma korzystać z odtwarzanego połączenia [zdjęcia]
Już za pięć lat do Łomży będą dojeżdżały pociągi pasażerskie. Zrewitalizowana linia kolejowa połączy kilka miejscowości ze stolicą województwa - mówili podczas konferencji prasowej minister aktywów państwowych Jacek Sasin i minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Podczas wtorkowej (18.07) konferencji w Łomży obecny szef MAP Jacek Sasin wskazał, że wartość odtworzenia połączenia kolejowego do Łomży to ok. 430 mln zł. Minister Adamczyk dodał, że pociągi na kolejowej trasie do Łomży będą mogły kursować z prędkością 120 km/h.
Dzięki programowi Kolej Plus będziemy mogli zaoferować ponad 24 tys. mieszkańców tego regionu codzienne połączenia kolejowe, bo tak szacuje się tygodniowe zapotrzebowanie na transport kolejowy właśnie na tej linii - powiedział minister Adamczyk.
Jak poinformował minister, odtwarzane połączenie Łomża - Łapy - Białystok będzie obsługiwane przez co najmniej cztery pary pociągów dziennie. - Ufam i wierzę, że będzie ich dużo, dużo więcej. Organizator transportu, jakim jest samorząd województwa, na pewno zdecyduje o zwiększeniu licznie pociągów - stwierdził.
Marszałek województwa podlaskiego Artur Kosicki podkreślił, że dzięki tej inwestycji po 30 latach powróci kolejowy ruch pasażerski, zostanie też usprawniony ruch towarowy. - Ta cała inwestycja to wielki impuls dla rozwoju nie tylko Łomży, subregionu łomżyńskiego, ale to wielki impuls dla rozwoju województwa podlaskiego - ocenił marszałek.
Wiceprezes PKP PLK Mirosław Skubiszyński, tłumacząc szczegóły inwestycji, poinformował, że na trasie Łomża - Śniadowo - Łapy wrócą na początku minimum cztery pary pociągów dziennie. Ruch na linii będzie odbywał się z prędkością 120 km/h, a dojazd z Łomży do Białegostoku zajmie 95 min.
Celem programu Kolej Plus jest uzupełnienie istniejącej sieci o połączenia kolejowe miejscowości powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie mają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi. Dotyczy to także miejscowości, które mają dostęp do kolei, ale istniejące połączenia wymagają usprawnienia.
Program jest skierowany przede wszystkim do jednostek samorządu i związków metropolitalnych, które są zainteresowane rozwojem infrastruktury kolejowej na swoim terenie przy uwzględnieniu potrzeb komunikacyjnych mieszkańców.
W programie Kolej Plus 85 proc. wartości planowanych inwestycji będzie finansowało państwo poprzez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe. Pozostałe 15 proc. kosztów inwestycji to wkład własny samorządów.