Radio Białystok | Wiadomości | Uczniowie oraz naukowcy podsumowali pilotażowy program tutorski „Uczeń jako badacz, naukowiec i odkrywca”
Dostali szansę na rozwijanie swoich pasji i zdaniem pomysłodawców tej inicjatywy - skorzystali z niej w stu procentach. 21 uczniów podlaskich szkół ponadpodstawowych przez cztery miesiące pracowało z mentorami z Uniwersytetu w Białymstoku nad wybranym problemem badawczym.
Częstym problemem przy wyświetlaniu playera jest używanie Adblocka.
Dłuższe dźwięki na niektórych wersjach przeglądarki Chrome są ucinane.
W poniedziałek (19.06) podsumowano pilotażowy program tutorski „Uczeń jako badacz, naukowiec i odkrywca”.
Uczniowie pracowali z mentorami nad tematami z różnych dziedzin m.in. biologii, ekonomii, filologii, prawa czy zarządzania
I tak na przykład Gabriela Niedbała z I Liceum w Grajewie skupiła się na storczykach, czyli - jak mówiła: "badanie czynników, które umożliwiają roślinom przede wszystkim przetrwanie i dalszy ich rozwój". Dodaje, że praca "jeden na jeden" z mentorem to same korzyści: "to inna praca niż w grupie, bo o wiele więcej można zobaczyć i dopytać".
Taka praca pozwala wyeksponować atuty tych młodych ludzi, odnalezienie tych najlepszych myśli i zdolności - mówi profesor Uniwersytetu w Białymstoku - Ada Wróblewska z Wydziału Biologii.
W pilotażu wzięli udział uczniowie m.in. z Białegostoku, Łomży, Grajewa i Sokółki. "O naborze w programie decydowały zainteresowania i plany na przyszłość i pasje" - mówi kierownik Centrum Popularyzacji Nauki Uniwersytetu w Białymstoku - Dorota Sawicka.
Niewykluczone, że będzie kolejna edycja tego programu, ale to już po wakacjach.
Własne boisko ze sztuczną nawierzchnią, solarnym oświetleniem i piłkochwytami mają uczniowie szkoły podstawowej w Puchałach (gmina Łomża). To pierwszy obiekt sportowy placówki, której kolejne roczniki uczniów ćwiczyły na szkolnych korytarzach stuletniego budynku lub na ziemnym placu za szkołą.
Sytuacja wróciła do tej sprzed pandemii i jest więcej pobrań narządów do przeszczepów. Jednak Polacy niewiele wiedzą na temat transplantacji i często to jest przeszkodą w ratowaniu ludzkiego życia - podkreślają eksperci.
W projekcie "Białystok Pamięta!" wzięli udział uczniowie m.in. podstawówki nr 12 i 38. Przy placówkach uczniowie posiali też niezapominajki jako wyraz pamięci.
W swoich pracach poruszali tematykę Katynia, Obławy Augustowskiej i katastrofy Smoleńskiej. Uczniowie z całego województwa podlaskiego wzięli udział w Konkursie "By czas nie zaćmił i niepamięć".
Można poznać tajniki programowania, ale przede wszystkim spędzić ciekawie wakacje. Uczniowie szkół podstawowych mogą zapisać się na zajęcia w Klubie Młodego Programisty w Muzeum Mleka w Grajewie.
Polscy uczniowie doskonale sobie radzą w kwestiach cyberbezpieczeństwa, ale zdecydowane gorzej w weryfikowaniu informacji – to konkluzja z ubiegłorocznego testu kompetencji cyfrowych, jakie przeprowadzono w Polskich szkołach.