Radio Białystok | Wiadomości | Jakie są kompetencje cyfrowe polskich uczniów? Ruszyła druga edycja IT Fitness Test
Polscy uczniowie doskonale sobie radzą w kwestiach cyberbezpieczeństwa, ale zdecydowane gorzej w weryfikowaniu informacji – to konkluzja z ubiegłorocznego testu kompetencji cyfrowych, jakie przeprowadzono w Polskich szkołach.
Właśnie trwa druga edycja międzynarodowego testu, do którego między innymi przystąpili uczniowie szkoły Podstawowej nr 5 w Bielsku Podlaskim.
Jak mówi Michał Kanownik, prezes związku Cyfrowa Polska, który odpowiada za polską część testu, poprzednia edycja testu prowadzona była w czterech państwach grupy Wyszehradzkiej: Słowacji, Czechach, Węgrzech i w Polsce.
Uczniowie z polskich szkół, którzy przystąpili do testu, wykazali się dużą wiedzą praktyczną z zakresu cyberbezpieczeństywa, ale "niepokój" wzbudziły ich umiejętności z zakresu obsługi programów biurowych i umiejętności weryfikowania informacji publikowanych w mediach społecznościowych.
W teście okazało się, że uczniowie w Polsce doskonale sobie radzą w przeglądaniu postów w mediach społecznościowych, ale nie radzą siebie w sytuacji, kiedy trzeba potwierdzić prawdziwość publikowanych informacji.
Kiedy mamy taki zalew dezinformacji i fake newsów, jest szczególnie istotne, żeby uczeń potrafił je zweryfikować – mówi Kanownik.
Zależy nam na tym, że by Internet spełniał funkcję użytkową, a nie był tylko tanią rozrywką – mówi wiceminister edukacji Dariusz Piontkowski, który uczestniczył w teście w Bielsku Podlaskim. Odnosząc się do ubiegłorocznych wyników, powiedział, że w szkołach realizowana jest zmieniona podstawa programowa, która zwiększa liczbę zajęć z informatyki, na których uczniowie zapoznają się nie tylko z obsługą sprzętu, ale też poznają zagrożenia związane z siecią.
Podkreślał też, ze w innych testach kompetencji, między innymi z czytania ze zrozumieniem czy matematyki polscy uczniowie są w europejskiej czołówce.
IF Fitness Test przeprowadzany jest w Czechach, Polsce, Słowacji i na Węgrzech. W ubiegłym roku najlepsi byli uczniowie słowaccy, tuż za nimi czescy. Natomiast najsłabiej wypadli Polscy i węgierscy uczniowie, którzy wykazali się podobnymi kompetencjami na poziomie 45 proc.