Radio Białystok | Wiadomości | Rozbudowa Rail Baltiki spowoduje utrudnienia na drogach w Grajewie?
Rozbudowa trasy kolejowej Rail Baltica to nie tylko szansa dla Grajewa, ale również spore utrudnienia. To dlatego, że przejazd kolejowy ma być zlokalizowany w centrum miasta.
- Zamykanie przejazdu kilkadziesiąt razy na dobę sparaliżuje ruch w Grajewie - uważa burmistrz Grajewa Dariusz Latarowski.
Dlatego samorządowcy spotkali się z władzami PKP PLK, by poszukać rozwiązania tych problemów już na etapie projektowania nowej trasy kolejowej.
Rozmawialiśmy o możliwościach przebudowy (...) i także o możliwości stworzenia jeszcze jednego przejazdu, który by ten ruch lokalny przesunął w kierunku właśnie Ełku. Dla nas najwygodniejsze rozwiązanie byłoby te bezkolizyjne, czyli albo kolej podziemna, albo na wiadukcie i wtedy rozwiązuje nam to całkowicie problem. Technicznie wydaje się to możliwe do wykonania, ale czy finansowo - w tej chwili trudno mi powiedzieć
- tłumaczy Dariusz Latarowski.
Kolejne spotkanie zaplanowano w przyszłym tygodniu na 4 kwietnia. W rozmowach mają też uczestniczyć przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Nowa linia kolejowa ma być gotowa do 2023 roku.
Platforma Obywatelska w Podlaskiem obawia się, że po 2023 roku nie powstanie ostatni polski odcinek trasy Rail Baltica. Spółka PKP PLK zapewnia, że aktualne są wszystkie podawane wcześniej plany i terminy związane z modernizacją tej międzynarodowej linii kolejowej.
Do końca 2025 roku będzie zrealizowana budowa linii Rail Baltica od Warszawy do granicy z Litwą w Trakiszkach. To 341 kilometrów linii kolejowej. Poinformowano o tym we wtorek (19.09) w Białymstoku na konferencji prasowej zorganizowanej prze Polskie Linie Kolejowe S.A..
338,3 mln euro z Unii Europejskiej dostanie PKP PLK na modernizację ok. 100 km odcinka Białystok-Ełk międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica. Pieniądze z programu Łącząc Europę (CEF) przyznała Komisja Europejska.