Radio Białystok | Wiadomości | Odcinek linii kolejowej Rail Baltica od Warszawy przez Białystok do Trakiszek ma być gotowy do 2025 roku
Do końca 2025 roku będzie zrealizowana budowa linii Rail Baltica od Warszawy do granicy z Litwą w Trakiszkach. To 341 kilometrów linii kolejowej. Poinformowano o tym we wtorek (19.09) w Białymstoku na konferencji prasowej zorganizowanej prze Polskie Linie Kolejowe S.A..
Realizacja odcinka od Sadownego do Czyżewa
- Już zmodernizowano odcinek od stolicy Polski do Sadownego nad Bugiem. Teraz budowa tego międzynarodowego kolejowego korytarza transportowego od Berlina, poprzez Warszawę i Białystok, Litwę, Łotwę, Estonię aż do Helsinek przekracza rzekę Bug - powiedział Krzysztof Pietras z Centrum Realizacji Inwestycji PLK.
Realizacja odcinka od Sadownego do Czyżewa będzie kosztowała ponad 640 milionów złotych i obejmuje m.in. budowę drugiego mostu kolejowego przez rzekę Bug. Teraz zamknięty jest jeden tor na modernizowanym odcinku. Potem, kiedy po nowym torze będą mogły jeździć pociągi, zamknięty będzie drugi w celu jego modernizacji.
Przygotowania do prac na odcinku Czyżew - Białystok
Trwają przygotowania do rozpoczęcia prac na odcinku Czyżew - Białystok. Efektem modernizacji będzie krótszy czas podróży, sprawne przewozy między Warszawą a Białymstokiem oraz nowoczesne i funkcjonalne stacje oraz przystanki. - Realizacja tego zadania potrwa do 2020 roku i będzie kosztowała około 1,6 mld zł. - dodał Krzysztof Pietras z PLK.
Będzie modernizacja przystanków, stacji i wiaduktów
W sumie na całym odcinku pomiędzy Warszawą a Białymstokiem zmodernizowane będą 53 przejazdy, 34 przystanki osobowe, 10 stacji kolejowych, 17 wiaduktów kolejowych i 14 mostów, w tym 3 na dużych rzekach (Liwiec, Bug i Narew). Po zakończeniu modernizacji polskiego odcinka linii Rail Baltica, najszybsze pociągi z Warszawy do Białegostoku pojadą z prędkością 160 km/h. Przejazd między dwiema stolicami regionów będzie wynosił mniej niż dwie godziny. Przewiduje się również modernizację całego węzła kolejowego w Białymstoku. Unowocześniony zostanie cały system obsługi ruchu pociągów od zwrotnic, przez semafory aż po system zarządzania ruchem kolejowym.
Na czas przebudowy - szczególnie linii z Warszawy do Białegostoku - Polskie Linie Kolejowe nie przewidują istotnych ograniczeń w kursowaniu pociągów pasażerskich. Spore zmiany obejmą jednak przewozy towarowe. Tu ruch wagonów towarowych skierowany będzie na trasy objazdowe - przez Łapy, Ostrołękę oraz przez Czeremchę i Siedlce.
Koszt modernizacji odcinka Rail Baltica - 5 miliardów złotych
Modernizacja całego odcinka linii Rail Baltica, od Warszawy przez Białystok do Trakiszek, będzie kosztowała ponad 5 miliardów złotych. Zostanie zakończona w 2025 roku. Jest finansowana głównie z europejskiego funduszu Connecting Europe.
Rail Baltica ma połączyć Berlin z Warszawą i Białymstokiem, potem Litwę, Łotwę, Estonię i Finlandię. Na ostatnim odcinku od Tallina do Helsinek przewiduję się budowę ponad 90 kilometrowego tunelu podmorskiego. Po zakończeniu realizacji całej inwestycji będzie można przejechać szybkim pociągiem, bez wysiadania, przez całą Europę od Portugalii aż do Finlandii.