Radio Białystok | Wiadomości | Ponad 338 mln euro z UE na odcinek Białystok-Ełk Rail Baltica
338,3 mln euro z Unii Europejskiej dostanie PKP PLK na modernizację ok. 100 km odcinka Białystok-Ełk międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica. Pieniądze z programu Łącząc Europę (CEF) przyznała Komisja Europejska.
Wartość tej inwestycji to ponad 398 mln euro, unijne dofinansowanie z programu Connecting Europe Facility (CEF) będzie stanowić 85 % wartości tego przedsięwzięcia - podało w środę (28.06) w komunikacie PKP PLK.
Odcinek Białystok-Ełk
Rail Baltica jest jedną z kluczowych inwestycji kolejowych w północno-wschodniej Polsce. Odcinek Białystok-Ełk jest elementem projektu modernizacji linii z Białegostoku przez Ełk i Suwałki do granicy z Litwą w Trakiszkach.
Biuro prasowe PKP PLK poinformowało w środę, że jest ogłoszony przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej odcinka Białystok-Ełk. "Wartość inwestycji to 2,5 mld zł. Projekty wraz z uzyskaniem niezbędnych pozwoleń powinny być zakończone w 2020 r. Realizacja robót budowlanych zaplanowana jest w latach 2020-2023" - podało biuro.
Modernizacja odcinka na trasie Warszawa-Białystok
Władze PKP PLK przypomniały także, że w połowie czerwca podpisały umowę na modernizację drugiego odcinka Rail Baltica Sadowne - Czyżew na trasie Warszawa-Białystok. Po zakończeniu prac, pociągi będą mogły tamtędy jeździć z prędkością do 160 km/h. Będą modernizowane stacje Małkinia i Sadowne. W Małkini powstanie nowy wiadukt kolejowy i podziemne przejście dla pieszych. Prace obejmą także modernizację 12 peronów, 70 km torów, 11 przejazdów kolejowo-drogowych i przebudowę trzech mostów. Na rzece Bug powstanie nowy most.
Prace na odcinku Sadowne - Czyżew mają być realizowane w latach 2017-2019. Wartość umowy to 641 mln zł, z czego 467 mln zł to pieniądze z UE z CEF.