Radio Białystok | Wiadomości | Wkrótce ogłoszenie przetargu na projekt i modernizację linii kolejowej Białystok - Kuźnica
W drugim kwartale 2018 r. władze spółki PKP PLK chcą ogłosić przetarg na projekt i modernizację 60 km linii kolejowej Białystok - Kuźnica. W drugim kwartale 2018 r. władze spółki PKP PLK chcą ogłosić przetarg na projekt i modernizację 60 km linii kolejowej Białystok - Kuźnica.
PKP PLK mogą szybciej przystąpić do realizacji przedsięwzięcia
- W wydanej właśnie decyzji RDOŚ wskazała, że nie ma konieczności przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko, dlatego PKP PLK mogą szybciej przystąpić do realizacji tego przedsięwzięcia - poinformował w czwartek (25.01) Karol Jakubowski z biura prasowego tej spółki.
Linia nr 6 Białystok-Sokółka- Kuźnica (do granicy z Białorusią) znajduje się wśród najważniejszych inwestycji kolejowych do realizacji w Podlaskiem, zawartych w Krajowym Programie Kolejowym do 2023 r.
- Trwa przygotowanie dokumentacji przetargowej - poinformował Jakubowski. Dodał, że przetarg będzie w formule projektuj i buduj i to w projekcie będzie określony zakres prac, jakie będą wykonane.
Pociągi pasażerskie będą mogły jeździć do 100-120 km/h
Już wiadomo, że po modernizacji pociągi pasażerskie na tej trasie do granicy z Białorusią będą mogły jeździć z prędkością do 100-120 km/h, towarowe zaś do 80 km/h. Jazda ma być bezpieczniejsza, będzie też mogło jeździć więcej pociągów. Na potrzeby pociągów towarowych ma być rozbudowana infrastruktura.
PKP PLK szacują, że inwestycja będzie kosztowała ok. 180 mln zł, prace mają się zacząć na przełomie 2019 i 2020 r. i potrwać dwa lata. Inwestycja - wg. wcześniejszych informacji PKP PLK - ma być dofinansowana z UE z programu Infrastruktura i Środowisko.
RDOŚ w Białymstoku poinformowała w komunikacie na swojej stronie internetowej, że inwestycja na trasie kolejowej Białystok-Sokółka-Kuźnica (od stacji Białystok - ale z jej wyłączeniem - do granicy państwa z Białorusią) będzie prowadzona na tzw. zamkniętych terenach kolejowych, więc nie jest konieczna ocena oddziaływania tego przedsięwzięcia na środowisko.
RDOŚ podkreśla także, że linia ta jest ważną trasą o znaczeniu państwowym i międzynarodowym, bo dalej prowadzi w kierunku Grodna, Mińska, ale też Wilna czy Sankt Petersburga.
Inwestycja ma obejmować przebudowę torów, nawierzchni, rozjazdów, urządzeń sterowania ruchem, stacji kolejowych i przystanków, wymianę zużytej sieci trakcyjnej, remonty lub budowę nowych obiektów inżynieryjnych, cyfrowy monitoring i informację dla pasażerów.