Radio Białystok | Wiadomości | PKP PLK może projektować rewitalizację linii Łapy-Śniadowo i Śniadowo-Łomża
Spółka PKP PLK może projektować rewitalizację linii kolejowych Łapy-Śniadowo i Śniadowo-Łomża w Podlaskiem. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku wydała decyzje środowiskowe ws. tych inwestycji.
Decyzja środowiskowa jest konieczna
- Decyzja środowiskowa, która określa środowiskowe uwarunkowania przedsięwzięcia jest konieczna, by prace projektowe mogły się rozpocząć - poinformował Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK.
Decyzję ws. linii nr 36 Łapy-Śniadowo RDOŚ wydała we wtorek (16.01), w sprawie linii nr 49 Śniadowo-Łomża na początku stycznia.
Zastępca dyrektora Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku Grzegorz Piekarski powiedział we wtorek, że w przypadku obu linii RDOŚ oceniła, że nie ma konieczności przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko dla tych inwestycji, bo będą one prowadzone na zamkniętych terenach PKP SA, w obrębie już istniejącej infrastruktury, która będzie rewitalizowana, przebudowywana lub likwidowana, w zależności od miejsc.
Jak wcześniej wielokrotnie podkreślały władze PKP PLK, głównym celem prac na tych liniach jest usprawnienie transportu kolejowego między Białymstokiem a Łomżą. Ma być reaktywowany ruch pasażerski i towarowy na tych trasach.
Linie Łapy-Śniadowo-granica województwa i Śniadowo-Łomża są jednymi z kilkunastu inwestycji kolejowych w Podlaskiem, które znajdują się na liście najważniejszych do zrealizowania w regionie i są zawarte w Krajowym Programie Kolejowym do 2023 r. Obie są planowane do dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020 - wynika z wcześniejszych danych PKP PLK.
Termin ogłoszenia przetargu będzie zależał od uzyskania finansowania
Karol Jakubowski poinformował, że ws. linii Śniadowo-Łomża termin ogłoszenia przetargu będzie zależał od uzyskania finansowania, a to - jak dodał - zależy od rozstrzygnięcia przetargów dla innych linii, które PKP PLK realizuje w województwie podlaskim ze środków UE z Regionalnego Programu Operacyjnego województwa. - W projekcie określony zostanie zakres prac, konieczny do wykonania dla przywrócenia parametrów linii - dodał Jakubowski.
RDOŚ podała, że w ramach rewitalizacji 68 km linii Łapy-Śniadowo-granica województwa mają być m.in. przebudowane stacje Czarnowo-Undy i Śniadowo, zlikwidowana stacja Czerwony Bór, w Sokołach ma zostać bocznica, a zlikwidowana zbędna infrastruktura. Obecnie na długości 47,5 km linia ta jest nieczynna, wyłączona z eksploatacji.
- W ramach rewitalizacji ponad 17 km linii Śniadowo-Łomża będą budowane perony w Kozikach i Starej Łomży, Konarzycach - poinformował Grzegorz Piekarski. Dodał, że linia ta prawie w całości jest nieczynna i będzie udrażniana.