Radio Białystok | Wiadomości | 1,7 miliarda złotych kosztować będzie modernizacja linii kolejowej Białystok - Ełk
O pół godziny skróci się podróż z Białegostoku do Ełku, powstaną wygodne perony, wzrośnie bezpieczeństwo. W środę (27.12) PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały wartą 19,8 mln zł umowę na wykonanie projektu inwestycji.
Rozpoczęcie budowy planowane jest na 2020 r., zakończenie - w 2023 r.
104 kilometrowa trasa Białystok - Ełk to część międzynarodowego korytarza kolejowego Rail Baltica, który - w przyszłości - połączy Warszawę z Kownem, Rygą, Tallinnem i Helsinkami.
Przedsięwzięcie zapewni m.in. lepsze podróże mieszkańcom województw podlaskiego i warmińsko - mazurskiego. To też kolejny krok na budowie Rail Baltica między Warszawą a Trakiszkami (czyli granicą państwa), odcinek do Sadownego jest w zasadzie zakończony, odcinek Sadowne - Czyżew w realizacji, a docinek Czyżew - Białystok trafi do postępowania przetargowego na początku przyszłego roku, teraz wchodzimy w etap prac projektowych na odcinek między Białymstokiem a Ełkiem - wyliczał wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Szybko, bezpiecznie i komfortowo
W jego opinii to kolejny dowód na to, że Polska "wykonuje konkretne kroki", które pozwolą na to, żeby Rail Balticą można było jeździć "szybko, bezpiecznie i komfortowo".
Prezes PKP PLK Ireneusz Merchel wyjaśnił, że modernizacja odcinka Białystok - Ełk to przede wszystkim budowa drugiego toru, co zwiększy możliwości podróży i przewozów towarów. Zostanie wymieniona cała sieć trakcyjna, zmodernizowane zostanie osiem stacji: Białystok - Starosielce, Knyszyn, Mońki, Osowiec, Grajewo, Prostki, Ełk - Towarowy i Ełk. Poprawi się też standard 11 przystanków - które - jak zapewnił prezes - będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych - powstaną nowe - wyposażone w windy - kładki, nowe wiaty, ławki i tablice informacyjne.
Prezes podkreślił, że dzięki nowemu wyposażeniu przejazdów kolejowych i nowym urządzeniom sterowania ruchem poprawi się poziom bezpieczeństwa jazdy.
Pociągi będą mogły jeździć z prędkością 160 km na godzinę
Po zakończeniu modernizacji pociągi będą mogły jeździć z prędkością 160 km na godzinę, jednak - zaznaczył prezes - projektanci mają opracować warianty przebudowy trasy na 160 km na godzinę, 200 km na godzinę a nawet 240 km na godzinę.
PKP PLK przypomniało, że zakończyły się już zasadnicze prace na odcinku Rail Baltica z Warszawy Rembertowa przez Zielonkę, Tłuszcz do Sadownego. Pasażerowie mogą korzystać z nowych peronów, są nowe przejścia podziemne i bezkolizyjne skrzyżowania. Trwa modernizacja Rail Baltica na odcinku Sadowne do Czyżewa, w przyszłym roku rozpoczynają się prace na odcinku od Czyżewa do Białegostoku. Zakończenie przebudowy na trasie Warszawa - Białystok planowane jest na do 2021 r.