Radio Białystok | Koronawirus | Pandemia zmieniła nawyki zakupowe, które mogą zostać na dłużej
W epidemii zyskały przestrzenie handlowe ulokowane w dzielnicach sypialnych, mniej ulice handlowe w centrach miast. Po pandemii wielu konsumentów pozostanie ze swoimi nowymi nawykami zakupowymi, bliżej miejsc zamieszkania - uważa ekspertka ds. ulic handlowych w CBRE Renata Kamińska.
Jak powiedziała Renata Kamińska, pandemia wymusiła chwilową zmianę zachowań zakupowych, ale głównie w segmencie usługowym i codziennych zakupów.
- Zyskały przestrzenie handlowe ulokowane w dzielnicach dotychczas traktowanych jako sypialnia. Konieczność pracy zdalnej oraz nauka online spowodowały, że potrzeby codzienne zaczęliśmy realizować w najbliższym otoczeniu: kawiarnie, sklepy papiernicze, restauracje - wskazała ekspertka.
Dodała, że w ocenie wielu ekspertów i analityków pandemia nie wpłynie mocno na rozwój ulic handlowych w polskich miastach. Jak wyjaśniła, ulice handlowe z modą czy butiki z ekskluzywną ofertą znajdują się w centrach miast, bliżej klienta biznesowego i turysty, przy najważniejszych arteriach komunikacyjnych, a więc dziś są to miejsca w zdecydowanej większości wyludnione. - Niemniej jednak w związku z restrykcjami związanymi z pandemią obserwujemy zwiększone zainteresowanie otwieraniem lokali przy ulicach - zaznaczyła.
Zdaniem ekspertki to, co decyduje o atrakcyjności ulic handlowych, nie jest związane ze stanem pandemii, w której się teraz znajdujemy. Wskazała, że na charakter ulic ma wpływ wieloletnia praca na płaszczyźnie wynajmujących i najemców, którzy inwestując w swoje lokale, myślą w strategii długoterminowej - niejednokrotnie dziesięcioletniej.
W ocenie Renaty Kamińskiej pandemia jest krótkim epizodem, niemniej jednak spodziewać się można, że po powrocie do normalności, jaką znamy, wielu konsumentów pozostanie ze swoimi nowymi nawykami zakupowymi bliżej miejsc zamieszkania.
- Obecna sytuacja wymusiła również eksplorację rynku lokalnego, tak więc na przykład doznania kulinarne z nowych miejsc mogą przerodzić się w lojalność i świadomość miejsca wśród klientów - wskazała Renata Kamińska.
CBRE to międzynarodowa firma doradcza i inwestycyjna działająca w sektorze nieruchomości komercyjnych.