Radio Białystok | Wiadomości | Kierowcy mogą już korzystać z nowego wiaduktu nad torami w Łapach Osse
Większemu bezpieczeństwo na drodze, ale i na kolei ma służyć oddany do użytku w czwartek (16.11) w Łapach Osse wiadukt drogowy pod torami kolejowymi Warszawa-Białystok międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica.
Wiadukt - a z punktu widzenia kolei - tunel pod torami - powstał w ramach modernizacji 71-km odcinka Czyżew-Białystok Rail Baltica, którą realizują PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Znajduje się koło przystanku kolejowego Łapy Osse. Pozwala na bezkolizyjny z linią kolejową ruch drogowy.
Wiadukt nad torami ma 26 m długości i jezdnię o szerokości 7 metrów, po jednym pasie w każdą stronę. Piesi korzystają z chodnika, a dla rowerzystów przygotowano ścieżkę rowerową. Zbudowano też drogi dojazdowe i przebudowano sąsiadujące ulice na łącznej długości 1,2 km. Bezkolizyjne skrzyżowanie połączyło ulice Warszawską, Surażską i Leśną - podało w komunikacie PKP PLK.
Wiadukt jest oddanym do użytku pierwszym nowym w Łapach skrzyżowaniem dwupoziomowym, trwa także modernizacja stacji kolejowej Łapy.
W sąsiedztwie wiaduktu zaawansowane są prace przy modernizacji przystanku kolejowego Łapy Osse. Podróżni korzystają już z nowego peronu, drugi powstaje po przeciwnej stronie torów - podały PKP PLK.
Powstaje też przejście podziemne pod torami, tunel o długości 14 m, powstanie też parking na 22 miejsca. "Łączny koszt budowy wiaduktu, tunelu i parkingu to 32 mln zł" - dodano.
Chcemy aby kolej łącząca Białystok z Warszawą i dalej z miejscowościami, po których Rail Baltica będzie prowadzona, była koleją szybką, bezpieczną - powiedział obecny na otwarciu wiaduktu wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski.
Dodał, że takie inwestycje są ważne jeśli chodzi o bezpieczeństwo jazdy ale i rozwój społeczno-gospodarczy.
Starosta białostocki Jan Perkowski dodał, że Łapy Osse "przeniosły się w XXI w." za sprawą zrealizowanych nowych, poprawiających bezpieczeństwo rozwiązań komunikacyjnych, na których korzystają mieszkańcy powiatu.
Kolej to nowe połączenia, nowi turyści, nowi mieszkańcy, którzy mogą przybyć do Łap Osse, bo droga do Białegostoku w tym wypadku się skraca (...) nowi przedsiębiorcy, nowi inwestorzy - dodał starosta.
Na całym modernizowanym odcinku Czyżew-Białystok Rail Baltica powstanie 25 dwupoziomowych skrzyżowań w formie wiaduktów i tunelu.
Po oddaniu do użytku wiaduktu w Łapach Osse, w budowie pozostaje 16 obiektów, z których większość będzie gotowa do końca 2023 r. - przypomniały PKP PLK.
Cała modernizacja odcinka Czyżew-Białystok kosztuje prawie 3,4 mld zł. Jest dofinansowana z UE z programu CEF - Łącząc Europę. Większość prac - jak zapowiada PKP PLK - z wyjątkiem stacji Białystok i Łapy - ma być zakończona jeszcze w 2023 r. - powtórzył w czwartek dyrektor projektu Damian Kniaź z Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK, a obie te stacje w 2024 r.