Radio Białystok | Wiadomości | Pociągi będą jeździć nowym mostem kolejowym na rzece Narew w Uhowie
Jak przekazał na konferencji prasowej w Uhowie prezes PKP PLK Ireneusz Merchel, w tym miejscu powstały dwa bliźniacze mosty na Narwi. Zaznaczył, że na razie ruch pociągów będzie się odbywał jednym z nich. W nocy ze środy (27.09) na czwartek (28.09) ruch ma zostać przełożony, zacznie się też montaż toru na drugim moście.
Mosty zbudowano w ramach przebudowy 71-kilometrowego odcinka Czyżew - Białystok międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica.
Prezes PKP PLK zapowiedział, że przez most w Uhowie będą jeździć długie i ciężkie pociągi towarowe, także pociągi pasażerskie. Infrastruktura jest dostosowana do prędkości pociągów 200 km/h.
Czas przejazdu będzie zdecydowanie krótszy niż obecnie. Dwie i pół godziny jeździło się z Białegostoku do Warszawy (pociągiem), teraz już jeździmy poniżej dwóch godzin, docelowo przy wprowadzeniu (prędkości) 200 km/h będzie znacznie poniżej półtorej godziny - zadeklarował Merchel. Zastrzegł, że chodzi o najszybsze pociągi.
Prezes Ireneusz Merchel podkreślił, że wiele inwestycji kolejowych widać między innymi właśnie we wschodniej Polsce. - W tych obszarach te inwestycje przez wiele lat były w zasadzie niewidoczne. Teraz polska kolej jest szczególnie nastawiona na rozwój tych regionów, które zostały przez wiele lat zaniedbane - ocenił prezes PKP PLK.
Spółka przypomniała, że most kolejowy na Narwi ma długość 200 m. Obok siebie powstały dwa takie mosty. Budowa kosztowała 46 mln zł i tak jak cała trasa Czyżew-Białystok jest dofinansowana z UE z programu Łącząc Europę - CEF. Na moście, przez który będzie się już odbywał ruch jest tor, sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
- Obok gotowy jest drugi obiekt, przygotowany pod układanie toru, który ma być przekazany do eksploatacji w grudniu - podały w komunikacie prasowym PKP PLK.
Modernizacja całego 71-kilometrowego odcinka Czyżew – Białystok Rail Baltica kosztuje 3,4 mld zł.
Wszystkie prace na odcinku Czyżew - Białystok mają zostać sfinalizowane do końca 2023 r., a na stacjach kolejowych Białystok i Łapy w 2024 r.