Radio Białystok | Wiadomości | Trwają konsultacje ws. modernizacji linii kolejowej Białystok-Sokółka-Kuźnica
Do 13 listopada mieszkańcy mogą się wypowiedzieć na temat planowanej modernizacji linii kolejowej nr 6 z Białegostoku przez Sokółkę do granicy z Białorusią w Kuźnicy Białostockiej - poinformowały PKP PLK SA.
Głównym celem tej inwestycji ma być rozwój tej linii kolejowej: sprawny przewóz towarów, ale też bardziej atrakcyjna podróż dla pasażerów.
Analizowana jest dobudowa drugiego toru oraz przebudowa łącznie 12 stacji i przystanków. Rozważane są warianty dla prędkości pociągów pasażerskich do 120, 160 i 200 km/h oraz modernizacja przejazdów kolejowo-drogowych lub ich zastąpienie bezpiecznymi skrzyżowaniami dwupoziomowymi" - poinformował Tomasz Łotowski z PKP Polskich Linii Kolejowych SA, które prowadzą te konsultacje.
Są one elementem prac nad aktualizacją studium wykonalności dla tej inwestycji, czyli dokumentacją przedprojektową. Prace te mają się zakończyć w trzecim kwartale 2024 r. Dokument ma być podstawą do opracowania projektu modernizacji linii nr 6.
Mieszkańcy z gmin, na terenie których znajduje się ta trasa kolejowa, mogą się wypowiedzieć na temat trzech wariantów technicznych przebiegu planowanej modernizacji.
Została przygotowana ankieta internetowa, w której mieszkańcy mogą wskazać warianty ich zdaniem najbardziej lub najmniej korzystne oraz przekazać własne uwagi - poinformował Tomasz Łotowski.
PKP PLK przypominają w dokumentach konsultacyjnych, że linia kolejowa nr 6 jest linią o znaczeniu państwowym i międzynarodowym. Na odcinku od Zielonki (Mazowieckie) do Białegostoku jest częścią korytarza transportowego Morze Północne-Morze Bałtyckie i jest w sieci TEN-T czyli Transeuropejskiej Sieci Transportowej. Na odcinku od Białegostoku do granicy z Białorusią biegnie jednym torem, jest zelektryfikowana i na tym odcinku nie jest w TEN-T.
Modernizowana linia nr 6 Białystok-Kuźnica ma się łączyć z inną planowaną inwestycją kolejową, tzw. północną obwodnicą Białegostoku, która jest osobnym projektem. Tomasz Łotowski przypomniał w rozmowie z PAP, że od czterech lat trwają prace nad analizą wariantów tej inwestycji i wyborem najkorzystniejszego. Nie wiadomo, kiedy się zakończą.