Radio Białystok | Wiadomości | Radni PiS złożyli interpelację w sprawie wciąż niedziałającego pasa startowego na lotnisku Krywlany
Lotniska na białostockich Krywlanach nie ma i długo nie będzie. Tak uważają radni Prawa i Sprawiedliwości, którzy mają wiele zastrzeżeń do prezydenta Białegostoku Tadeusza Truskolaskiego w związku z inwestycją dotyczącą pasa startowego, z którego wciąż nie można korzystać na całej jego długości.
Radni PiS złożyli w tej sprawie interpelację. Henryk Dębowski podkreśla, że pas startowy na Krywlanach: "ma być kołem zamachowym naszej lokalnej gospodarki, bo dzięki temu będą nowe miejsca pracy, być może nowi inwestorzy", ale jak dodaje: "nie można doczekać się jego funkcjonowania".
I stąd osiem pytań radnych, m.in.: ile już wydano publicznych pieniędzy na przygotowania i samą budowę lotniska oraz infrastruktury związanej z tą inwestycją? Czy to prawda, że za wybór spółki Aero Partner, która zarządza lotniskiem odpowiada Tadeusz Truskolaski, prezydent Białegostoku? Jeżeli jest inaczej, kto konkretnie podjął taką decyzję? Jakie są koszty z tym związane? Dlaczego prezydent osobiście nie nadzorował terminów, w których należało złożyć wnioski o decyzję budowlaną czy pozwolenie wodnoprawne?
Chodzi m.in. o to, że firma zarządzająca lotniskiem, czyli warszawska spółka Aero Partner, spóźniła się ze złożeniem wniosku do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska o wydłużenie decyzji środowiskowej, która jest potrzebna do wystąpienia o pozwolenie na budowę. Jednak zdaniem rzeczniczki prezydenta Białegostoku Urszuli Boublej wszystko w oparciu o ten dokument zostało już zrobione.
Z naszej wiedzy wynika, że żeby jakakolwiek nowa inwestycja mogła być realizowana na Krywlanach, niezbędna jest nowa decyzja środowiskowa. Możliwość korzystania z całego utwardzonego pasa uzależniona jest przede wszystkim od innej kwestii - usunięcia przeszkód lotniczych, czyli nawet kilkunastu tysięcy drzew w pobliskim lesie, a dopiero po uzyskaniu zgody na to będzie można w całości korzystać z pasa startowego - informuje Urszula Boublej.
Pas ten powstał prawie 5 lat temu. Kosztował 45 mln zł.