Radio Białystok | Wiadomości | Stacja w Czyżewie prawie gotowa, opóźni się modernizacja stacji Łapy i Białystok [zdjęcia]
Opóźni się przebudowa dwóch stacji kolejowych na trasie Rail Baltica. Pierwotnie kolejarze mówili, że główne prace miały się zakończyć w przyszłym roku.
Wiadomo, że tego terminu nie uda się dotrzymać w przypadku stacji Łapy i Białystok - mówi Krzysztof Pietras z Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych.
- Prace na odcinku z Czyżewa do Białegostoku - jeśli chodzi o układ torowy przebiegają w 90 proc. zgodnie z harmonogramem. Natomiast opóźnienia będziemy mieli na stacji Łapy i stacji Białystok. W Łapach jest bardzo duży front robót. Zbudujemy tam m.in. dwa tunele, cztery przejścia podziemne, także w Łapach jest potężne przedsięwzięcie, którego w rok nie uda nam się zrealizować - mówi Krzysztof Pietras.
Kolejarze o postępach robót na modernizowanym odcinku z Czyżewa do Białegostoku mówili podczas konferencji na stacji w Czyżewie. Właśnie w tej miejscowości - już w grudniu tego roku zakończą się główne prace przy przebudowie stacji.
- Na stacji w Czyżewie wykonano większość prac. Są nowe konstrukcje peronów i nowy układ torów. Sprawny i bezpieczny przejazd pociągów zapewniają zamontowane rozjazdy i urządzenia sterowania. Od wiosny pracuje nowa nastawnia wyposażona w komputerowe systemy. Budowane przejście podziemne zapewni bezpieczną i wygodną komunikację na perony i drugą stronę miasta. Podróżnym zapewniono obsługę z peronu nr 2 - podają kolejarze w komunikacie.
Tomasz Łotowski z PKP PLK dodaje, że w Czyżewie robotnicy rozpoczęli już także budowę wiaduktu nad torami.
- Wiadukt zastąpi dotychczasowy przejazd w ulicy Szkolnej. Łącznie z tym wiaduktem zbudujemy nową, prawie kilometrową drogę w Czyżewie. Dzięki temu będzie bezpieczny przejazd nad torami, co oznacza, że kierowcy nie będą już czekać przy zamkniętych rogatkach - mówi Tomasz Łotowski.
Docelowo na całej trasie Rail Baltica z Czyżewa do Białegostoku wszystkie przejazdy przez tory będą bezkolizyjne - czyli nad lub pod torami.
Inwestycja kosztuje prawie 3,4 mld zł - głównie unijnych pieniędzy.