Radio Białystok | Wiadomości | Kolejarze przesuwają most na Narwi - konstrukcja waży prawie 1500 ton [zdjęcia, wideo]
Wszystko musi być wykonane z chirurgiczną precyzją. Kolejarze przesuwają o 10 metrów w bok ogromny most na Narwi w Uhowie pod Łapami na trasie Rail Baltica. Cała operacja potrwa ponad dobę, a co parę minut robotnicy robią przerwę i sprawdzają, o ile przesunęła się konstrukcja.
Krzysztof Pietras z PKP PLK mówi, że most "wędruje" na swoje właściwe miejsce. Wcześniej przez wiele miesięcy robotnicy budowali 200-metrową konstrukcję, nasunęli ją nad rzekę, a teraz ustawiają w docelowe miejsce.
Most waży prawie 1500 ton i będzie największym na podlaskim odcinku trasy Rail Baltica.
Gotowa przeprawa nad Narwią umożliwi szybszy przejazd pociągów pasażerskich z prędkością do 200 km/h. Kursować będą mogły także cięższe składy towarowe o nacisku 22,5 ton/oś. Ten największy obiekt inżynieryjny na odcinku Czyżew – Białystok na lata zapewni sprawne i bezpieczne podróże - mówi Tomasz Łotowski z PKP PLK.
Tomasz Łotowski dodaje, że w najbliższym czasie rozpoczną się prace przy budowie nowych skrzyżowań dwupoziomowych. W lokalizacjach: Czyżew, Dąbrowa-Łazy, Jabłoń-Dąbrowa, Porośl-Kije – powstaną wiadukty drogowe. Przy kolejowym przystanku Bojary – przejście pod torami.
Na odcinku Czyżew – Białystok zaplanowano budowę lub modernizację łącznie:
Cała trasa Rail Baltica od Czyżewa do Białegostoku ma być gotowa do końca 2023 roku. Inwestycja kosztuje prawie 3,4 mld zł. To głównie unijne pieniądze.