Radio Białystok | Wiadomości | W Białymstoku rozmawiano o szkolnych budżetach partycypacyjnych
Nauczyciele i inne osoby pracujące z młodzieżą, a także przedstawiciele różnych organizacji wzięli w środę (23.03) udział w seminarium w Białymstoku dotyczącym szkolnych budżetów partycypacyjnych.
To była dyskusja o tym, jak aktywizować uczniów i zachęcać ich do aktywności na rzecz lokalnego środowiska. Zaprezentowano też przewodnik dotyczący różnych działań, który powstał dzięki międzynarodowej współpracy.
Zasady szkolnych budżetów partycypacyjnych są podobne do miejskich budżetów obywatelskich, choć te pierwsze realizowane są na mniejszą skalę. Ale działają w podobny sposób: zgłaszanie projektów, ich promocja, głosowanie i realizacja.
Szkolne budżety partycypacyjne z powodzeniem realizowane są m.in. w Mrągowie.
- To już czwarta edycja inicjatywy, w której uczniowie wykazują się kreatywnością, a pomysły mają różne, bo np. jednym z nich jest zakup dużego namiotu, do którego w upalne dni przeniosą całą klasę i tam będą mieć lekcje - mówi Dominika Brodzik z Urzędu Miejskiego w Mrągowie.
W województwie podlaskim - w trwającej obecnie drugiej edycji - bierze udział osiem szkół. Koordynująca te działania Agnieszka Maszkowska z Fundacji SocLab liczy na to, że z każdym rokiem będzie ich więcej, a temu służyć ma przewodnik, który powstał dzięki międzynarodowej współpracy, a którego jest współautorką.
- To przewodnik wraz z zestawem narzędzi służących do pracy z młodzieżą przy ich angażowaniu w szkolne i miejskie budżety obywatelskie; narzędzia te powstały w ramach projektu “Youth PB Accelerator”, którego liderem jest Fundacja SocLab z Białegostoku, a współpracują z nią: Fundacja Pole Dialogu z Warszawy, Medialab z Uniwersytetu w Granadzie w Hiszpanii, Shared Future CIC z Wielkiej Brytanii i Community Places z Irlandii Północnej" - dodaje Agnieszka Maszkowska.
Przewodnik w różnych wersjach językowych jest dostępny online - m.in. na: https://youthpb.eu/pl/home-pl.