Radio Białystok | Wiadomości | Eksperci: Kolejowa obwodnica Białegostoku nie powinna przecinać Puszczy Knyszyńskiej
To kolejny sprzeciw wobec pomysłu budowy kolejowej obwodnicy Białegostoku przez Puszczę Knyszyńską - tym razem głos zabiera Fundacja ProKolej.
Działacze Fundacji ProKolej uważają, że budowa nowych torów powinna uwzględniać przede wszystkim istniejące tereny infrastrukturalne. W ten - według Fundacji pozwoli się uniknąć konfliktów społecznych i środowiskowych.
Eksperci kolejowi wskazują, że budowa obwodnicy w Puszczy Knyszyńskiej będzie ingerowała w cenne przyrodniczo tereny. Wcześniej swój sprzeciw wobec tego wariantu wyraziło kilkanaście organizacji przyrodniczych, a także radni Knyszyna.
Północna kolejowa obwodnica Białegostoku połączyć ma tory z Sokółki z torami w stronę Ełku. Ma m.in. ograniczyć transport samochodowy i skrócić czas podróży.
Z obecnych pięciu wariantów jeszcze w tym roku do dalszych prac wybrane mają być trzy. Ten ostateczny ma być znany w pierwszym kwartale przyszłego roku, a inwestycja ma być gotowa w 2030 roku, po trzech latach od rozpoczęcia prac.
Nie chcą budowy torów kolejowych przez tereny cenne przyrodniczo. 15 organizacji ekologicznych podpisało się pod apelem przeciwko budowie obwodnicy kolejowej Białegostoku przez Puszczę Knyszyńską.