Radio Białystok | Wiadomości | Wakacyjne propozycje kulturalne w regionie
Za nami pierwszy Wertepowy weekend. Mimo pogodowych przeciwności - nad Podlasiem snuły się burzowe chmury i lały deszcze – niemal wszystkie festiwalowe spektakle się odbyły.
Zdaniem publiczności nagłe zmiany aury przydawały nawet imprezie dramatyzmu, co w teatrze zawsze jest dobrze odbierane. Na każdym spektaklu było ponad 100 osób, na tym ostatnim nawet 400, cały amfiteatr był zajęty.
Kolejny wertepowy weekend zaczyna się już jutro (4.08). Na festiwalowej trasie 4 sierpnia (środa) Gródek i Hajnówka, 5 sierpnia (czwartek) Dubiny i Hajnówka, 6 sierpnia (piątek) Białowieża, 7 sierpnia (sobota) Orla, 8 sierpnia (niedziela) Hajnówka
Dokładny program i więcej informacji na stronie Wertepu.
W Supraślu we wtorek (3.08) wieczorem performance, który nauczy nas słuchać lasu. To o 20:30, a nieco wcześniej można z dziećmi wybrać się na film "Ella Bella Bingo" - film dla dzieci 4+, Dom Ludowy - start o 17:00.
Trwa Tykocińska Akademia Kresów, gdzie można zobaczyć mistrzowskie filmy i wysłuchać prelekcji. O 10:00 „Szpital Przemienienia” - i wspomnienie Stanisława Lema, o 12:30 „Austeria” i wspomnienie Wojciecha Pszoniaka, o 15:00 „Danton” i wspomnienie Andrzeja Wajdy. Wieczorem zaś „Mała Matura” i spotkanie z Antonim Królikowskim i Januszem Majewskim, wszystkie projekcje odbywają się w nowym kinie Hetman. Po 21:00 zaś można oglądać białostoczankę Justynę Sieńczyłło i Marzenę Trybałę w spektaklu „Noc Gwiazdy”. Miłośnicy kina nocnego mogą spotkać się z Ryszardem Dolińskim i Jackiem Bromskim po filmie „U Pana Boga za miedzą”. Start o 22:00.
W Krasnogrudzie we wtorek (3.08) debata literacka z udziałem Joanny Zach, Krzysztofa Czyżewskiego, Mindaugasa Kvietkauskasa i Marka Bernackiego - autora książki "Peryferie Miłosza. Nieznane konteksty, głosy, nowe rozpoznania". Spotkanie zaczyna się w kawiarni literackiej "Piosenka o porcelanie" - o 17:00.
Joanna Zach napisała o tej książce „Dla badaczy i czytelników Czesława Miłosza tytuł tej publikacji brzmi intrygująco. Nie bez powodu redaktor naukowy tomu […] powtórzył go we wstępie ze znakiem zapytania: Peryferie Miłosza? […]. Centrum i peryferie to rzeczywistości ruchome, wzajemnie zapośredniczone, zmieniające się w czasie. Zmieniające się siłą rzeczy, w rytm procesów zachodzących w kulturze, ale także dzięki zmianom optyki, przesunięciom w obrębie episteme. Ponadto w przypadku Czesława Miłosza zagadnienie peryferyjności zyskuje nowy wymiar; peryferia – geograficzne, kulturowe – to obszary w jego twórczości uprzywilejowane, miejsca, w których odradza się albo po prostu trwa to, co źródłowe, co podtrzymuje daną cywilizację w istnieniu”.