Radio Białystok | Wiadomości | Przebudowa stacji kolejowej w Białymstoku - jeden z elementów modernizacji linii Rail Baltica
Od rozbiórki starych torów rozpoczęła się przebudowa stacji kolejowej w Białymstoku. To część gruntownej modernizacji podlaskiego odcinka trasy Rail Baltica.
Modernizowany jest 70-kilometrowy odcinek
Modernizowana jest linia kolejowa Warszawa-Białystok na 70-kilometrowym odcinku z Czyżewa do Białegostoku. Jest to jedna z najważniejszych inwestycji realizowanych obecnie na polskich torach. Stanowi część projektu budowy międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica, która połączy Europę Zachodnią z państwami bałtyckimi i Finlandią.
Efektem prowadzonej inwestycji mają być wygodniejsze i szybsze podróże. Po zakończeniu wszystkich prac na linii z Białegostoku do Warszawy, podróż koleją potrwa nie dłużej niż 1,5 godziny. Wzrośnie też przepustowość linii, co umożliwi kursy większej liczby pociągów.
Przebudowana będzie stacja w Białymstoku
W Białymstoku dzięki modernizacji linii kolejowej Rail Baltica całkowicie zmieni się stacja kolejowa - mówi Tomasz Łotowski z PKP PLK.
- Powstaną 4 nowe zadaszone perony, wyposażone w udogodnienia dla podróżnych, w tym system dynamicznej informacji pasażerskiej. Jeden z peronów powstanie obok miejskiego węzła przesiadkowego, co umożliwi łatwe przesiadki z kolei na transport miejski. Obie kładki dla pieszych zostaną rozebrane. Z budynku dworca na perony będzie można dostać się wygodnym tunelem wyposażonym w pochylnie - wylicza Tomasz Łotowski.
W Białymstoku powstanie też nowy przystanek w pobliżu osiedla Zielone Wzgórza, co ułatwi dojazd koleją do centrum. Planowane Lokalne Centrum Sterowania usprawni ruch pociągów i podniesie poziom bezpieczeństwa.
Ruch pociągów wciąż możliwy
Jak informuje PKP PLK - prace modernizacyjne na trasie z Czyżewa do Białegostoku prowadzone są w taki sposób, aby możliwy był ruch pociągów. Do tej pory na szlaku między Czyżewem a Szepietowem zdemontowano ok. 15 km jednego toru; ustawiane są słupy trakcyjne. Na stacji w Czyżewie rozebrano tory o długości ok. 2 km i zbudowano już ok. 0,5 km nowego toru.
W Szepietowie powstał peron tymczasowy, trwają prace przy rozbiórce torów, odwodnieniu, formowaniu nasypów i ustawianiu słupów trakcyjnych. Prace prowadzone są także na drogach dojazdowych. Zaawansowana jest również budowa wiaduktu nad torami w Uhowie, który będzie dostępny dla kierowców na wiosnę 2021 roku.
Kilkanaście stacji i przystanków do przebudowy
Zmodernizowanych będzie łącznie 6 stacji i 12 przystanków, w tym stacje w Czyżewie, Szepietowie, Łapach i Białymstoku.
- Podróżni zyskają wygodne perony, wyposażone w niezbędną infrastrukturę, dynamiczną informację pasażerską, a także dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania. Dzięki modernizacji wzrośnie także poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego. Na odcinku z Czyżewa do Białegostoku przejazdy w poziomie szyn zastąpią skrzyżowania dwupoziomowe. Piesi i rowerzyści będą też mogli bezpiecznie przekraczać tory dzięki budowie przejść podziemnych - mówi Tomasz Łotowski.
Modernizacja linii zakłada również budowę 10 mostów kolejowych, w tym największego, 200-metrowego mostu nad Narwią w Uhowie.
Przebudowa odcinka Czyżew - Białystok kosztuje 3,5 mld zł; z tego 3 mld pochodzi z UE. Inwestycja ma się zakończyć w połowie 2023 roku.