Radio Białystok | Galerie | Można już korzystać z wyremontowanego budynku dworca PKP w Białymstoku [zdjęcia, wideo]
45 mln zł brutto kosztowała gruntowna modernizacja zabytkowego dworca PKP w Białymstoku. W czwartek obiekt oficjalnie oddano do użytku. Dworcowi nadano historyczny charakter nawiązujący do wyglądu z 1910 r. Obiekt pochodzi z 1862 r.
Białostocki dworzec jest dziewiętnastym przebudowanym dworcem z listy ok. dwustu dworców objętych programem modernizacji dworców w Polsce. Jak podkreślono podczas otwarcia, jest jednocześnie jedną z największych i najważniejszych inwestycji w tym programie, który jest realizowany w latach 2016-2023.
Inwestycja została w 70 proc. dofinansowana z UE z programu Polska Wschodnia, środki pochodziły też z budżetu państwa i PKP. Dworzec modernizowały PKP, a wykonawcą była firma Budimex.
Modernizacja była prowadzona wewnątrz i na zewnątrz budynku. Obiekt jest zabytkiem, wszystkie prace realizowano pod nadzorem wojewódzkiego konserwatora zabytków. Wewnątrz dworca wyburzono antresolę zbudowaną podczas poprzedniej modernizacji, powstała poczekalnia z otwartą przestrzenią dla podróżnych, jest sześć kas biletowych, elektroniczne tablice informacyjne, odrębne pomieszczenia dla Służby Ochrony Kolei, PKP PLK, pomieszczenia na cześć usługową.
Obiekt jest dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Na zewnątrz - oprócz prac na elewacji dworca, zbudowano również parking na ponad 100 samochodów. Dworzec ma - jak podano - łączną powierzchnię użytkową ok. 3 tys. m kw.
Wnętrze zyskało wygląd inspirowany archiwalnymi materiałami. Wojewódzka konserwator zabytków prof. Małgorzata Dajnowicz powiedziała, że białostocki dworzec jest jednym z najważniejszych zabytków w Białymstoku i regionie, modernizacja przywraca mu dawną świetność.
- Obiekt ten pamięta czasy zaborowe. To, co dzisiaj widzimy we wnętrzach tego obiektu jak i na zewnątrz jest to projekcja konserwatorska wzorowana na okresie z początku XX w." - mówiła Dajnowicz.
Dodała, że projekt powstał w oparciu o materiały historyczne z Polski i zagranicy, na podstawie których odtwarzano wnętrza.
Członek zarządu PKP SA Ireneusz Maślany powiedział, że modernizacja dworca w Białymstoku to połączenie tradycji z nowoczesnością, jednocześnie właśnie to połączenie było największym wyzwaniem. Dodał, że było jednak konieczne, bo dworzec musi być nowoczesny, dysponować rozwiązaniami w kwestii bezpieczeństwa, obsługi pasażerów, komfortu podróży.
"Musieliśmy włączyć w to wszystkie nowoczesne systemy, które są niezbędne, żeby w tym czasie, w XXI w. taki obiekt mógł funkcjonować" - mówił Maślany.
Wiceminister w resorcie aktywów państwowych Janusz Kowalski powiedział, że modernizacja trwała 102 tygodnie. Dodał, że to jedna z największych takich inwestycji zrealizowanych we wschodniej Polsce. Podał, że wśród nowoczesnych rozwiązań na dworcu jest np. fotowoltaika czy ładowarka elektryczna do aut. Ocenił, że białostocka modernizacja może służyć za przykład, jak realizować takie przedsięwzięcia.
Wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski dodał, że modernizacja dworca to nie koniec prac w tym miejscu. Przypomniał, że PKP PLK przygotowują przebudowę peronów, zmiany w komunikacji pasażerów na terenie dworca. Planowane jest przejście podziemne. Zauważył, że w regionie rewitalizowane są linie kolejowe, a zmiany "są odczuwalne".
Szef PiS w Podlaskiem, minister edukacji narodowej Dariusz Piontkowski mówił, że w ostatnich latach widać wiele realizowanych w regionie różnych inwestycji infrastrukturalnych, w tym także kolejowych. Przypomniał, że zaczęła się modernizacja odcinka międzynarodowej trasy Rail Baltica Czyżew-Białystok. "Cieszymy się, że kolej staje się nowoczesnym, przyjaznym dla pasażerów środkiem transportu" - mówił Piontkowski.
Agnieszka Osiecka z Centrum Unijnych Projektów Transportowych poinformowała, że przebudowa dworca PKP w Białymstoku to element projektu modernizacji linii kolejowej nr 32 Lewki-Hajnówka w ramach którego powstał także dworzec w Bielsku Podlaskim. Łącznie z UE na ten projekt pochodzi 86 mln z programu Polska Wschodnia.