Radio Białystok | Wiadomości | Zmienią się zasady przyjmowania chorych na SOR UDSK w Białymstoku
Usprawnieniu pracy szpitalnego oddziału ratunkowego, udzielaniu najszybciej pomocy tym pacjentom, którzy najpilniej jej potrzebują ma służyć program TOPSOR, który od 1 stycznia wprowadza Uniwersytecki Dziecięcy Szpital Kliniczny w Białymstoku.
TOPSOR, czyli Tryb Obsługi Pacjenta na Szpitalnych Oddziałach Ratunkowych
UDSK jest jedynym wysokospecjalistycznym szpitalem dziecięcym w województwie podlaskim, ale przyjmuje pacjentów także spoza regionu. TOPSOR, czyli Tryb Obsługi Pacjenta na Szpitalnych Oddziałach Ratunkowych realizuje ministerstwo zdrowia.
Dyrektor szpitala UDSK prof. Anna Wasilewska wyjaśniła, że nowy system ma sprawić, że "SOR wreszcie nie będzie traktowany jako miejsce wykonywania badań" pacjentom z całego terenu, a może zacznie spełniać rolę, jaką powinien spełniać SOR - czyli udzielać pilnej pomocy w ratowaniu życia i zdrowia pacjentów. Anna Wasilewska mówi, że wielu rodziców traktuje SOR właśnie jako miejsce na wykonanie różnych badań małym pacjentom, podczas gdy powinni się na nie zgłaszać do poradni. Wybierają SOR bo uważają, że zrobią te badania szybciej niż czekając w kolejce w poradni.
By pomóc we wdrażaniu TOPSOR, szpital wyposażono w automaty biletowe, tablety medyczne, system segregacji medycznej, system kolejkowy czy mobilne kardiomonitory.
Nowe rozwiązania są wdrażane w trosce o bezpieczeństwo pacjentów i lepszą organizację pracy personelu medycznego. System TOPSOR mierzy i prognozuje maksymalny czas oczekiwania na kontakt pacjenta z lekarzem, analizuje jego parametry medyczne i przydziela do odpowiednich kategorii. Poszczególne kolory/kategorie triage nadawane pacjentom oznaczają stopień pilności oczekiwania na wizytę lekarską. Osoby oczekujące w SOR będą pozostawały pod nadzorem personelu odpowiedzialnego za segregację medyczną, a w razie konieczności poddawane ponownej ocenie stanu klinicznego
- podał w komunikacie Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. UDSK podlega UMB.
Prof. Anna Wasilewska tłumaczy, że teraz pacjent zgłaszający się na SOR pobiera numerek, jest klasyfikowany w pięciu kolorach; czerwonym, pomarańczowym, żółtym, zielonym i niebieskim - w zależności od stopnia pilności pomocy i oceny zagrożenia zdrowia. Wyjaśniła, że dwa ostatnie kolory mogą oznaczać przekierowane pacjenta lekko chorego do udzielenia mu pomocy w gabinecie nocnej i świątecznej opieki. Taki gabinet w UDSK jest przy SOR. Tłumaczy też, że pacjenci którzy zostaną zakwalifikowani w kolorze zielonym czy niebieskim też mogą dostać pomoc w SOR, ale udzielenie jej potrwa dłużej - odpowiednio 120 i 240 minut.
Dyrektor UDSK podkreśla, że wszystko powinno spowodować, że na właściwym SOR zostaną pacjenci, którzy typowo wymagają szybkiej i pilnej pomocy.
Prof. Anna Wasilewska poinformowała, że w 2020 r. po zgłoszeniu na SOR przyjęto na oddziały szpitalne UDSK 15,5 tys. pacjentów, a drugie tyle osób nie zostało przyjętych, bo pacjenci nie wymagali hospitalizacji. Anna Wasilewska podkreśla, że przyjmowane jest każde dziecko, które tego wymaga.