Radio Białystok | Wiadomości | 5 podlaskich firm jest nominowanych do Nagród Gospodarczych Prezydenta RP
Pięć firm z województwa podlaskiego jest nominowanych do Nagród Gospodarczych Prezydenta RP. To całkiem dobry wynik, bo z całego kraju na liście jest 21 przedsiębiorstw.
Prezydent przyznaje nagrody gospodarcze raz do roku - od kilkunastu lat. To prestiżowe wyróżnienie dla polskich przedsiębiorstw, instytutów naukowo-badawczych i wynalazców. W tym roku firmy z województwa podlaskiego na siedem kategorii dostały nominacje w trzech.
W kategorii Lider Małych i Średnich Przedsiębiorstw jest producent systemów i komponentów instalacji autogazu z Kleosina - ALEX, która zatrudnia 150 osób.
W kategorii Narodowy Sukces są dwie nominacje. Nominowana jest Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Piątnicy, która jest jedną z najnowocześniejszych na świecie i zatrudnia niemal tysiąc osób. Na liście nominowanych jest też SaMASZ z podbiałostockiego Zabłudowa, w którym pracuje prawie 800 osób. To duży producent maszyn rolniczych i komunalnych.
W kategorii Odpowiedzialny Biznes nominowane są dwie spółki. To suwalski MALOW, czyli największy w Polsce producent mebli metalowych, którego 70 procent produktów trafia na eksport, a także Suempol z Bielska Podlaskiego, czyli jeden z największych na świecie producentów łososia wędzonego.
Co roku prezydent wręczał nagrody na Kongresie 590 na przełomie października i listopada. Ze względu na pandemię przełożono cały kongres na wiosnę 2021 r.
O 2,1 mln zł - do kwoty 7,5 mln zł - urząd marszałkowski zwiększył pulę środków na "bon antywirusowy" dla podlaskich firm, które w czerwcu złożyły wnioski do prowadzącej ten konkurs Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego w Białymstoku.
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wydłużyła termin naboru wniosków w konkursie "Rozwój start-upów w Polsce Wschodniej". Zwiększyła też pulę przeznaczoną na dofinansowania z 300 do 390 milionów złotych.
"Podlaskie. Naturalna droga rozwoju" - to hasło promocji gospodarczej regionu, którą rozpoczął samorząd województwa podlaskiego. Główny cel tej kampanii to pokazanie regionu inwestorom zagranicznym, którzy chcieliby współpracować z podlaskimi firmami przy wspólnych przedsięwzięciach.