Radio Białystok | Wiadomości | Samorząd województwa podlaskiego rozpoczął promocję gospodarczą regionu
"Podlaskie. Naturalna droga rozwoju" - to hasło promocji gospodarczej regionu, którą rozpoczął samorząd województwa podlaskiego. Główny cel tej kampanii to pokazanie regionu inwestorom zagranicznym, którzy chcieliby współpracować z podlaskimi firmami przy wspólnych przedsięwzięciach.
Marszałek województwa podlaskiego Artur Kosicki wyjaśnił w środę (7.10) na konferencji prasowej w Białymstoku inaugurującej kampanię, że podczas wielu kongresów, różnych spotkań biznesowych słyszał od wielu potencjalnych inwestorów, partnerów biznesowych, że właściwie "nic" lub "bardzo mało" wiedzą o województwie podlaskim, dlatego przygotowywana kampania ma to zmienić.
- Promocja nastawiona jest na prawdziwą akcję informującą potencjalnych inwestorów, jakie są nasze atuty, gdzie jesteśmy i dlaczego powinni inwestować u nas, a nie gdzieś indziej - mówił marszałek Artur Kosicki.
Artur Kosicki dodał, że chodzi też o zachęcenie potencjalnych inwestorów do współpracy z podlaskimi przedsiębiorcami. - Żeby przyjeżdżali tutaj i inwestowali w nasze województwo - mówił marszałek. Dodał, że region chce się promować w Azji, Europie i Ameryce, i kampania ma być dostrzeżona właśnie tam.
Powstał już spot i strona internetowa
Już powstał spot reklamowy z wizją regionu w 2030 r. i jest rozbudowywana nowa strona internetowa z informacjami dla inwestorów investinpodlaskie.pl, folder promocyjny. Będą kolejne spoty, materiały. Województwo podlaskie chce też w dniach 26-27 maja 2021 r. zorganizować duży kongres pod nazwą Podlaskie Forum Ekonomiczne (w poprzednich latach w Białymstoku przez kilka lat był organizowany Wschodni Kongres Gospodarczy-PAP).
Zaczynają się natomiast badania, by dokładnie określić atuty regionu, ale też jego słabe strony, potrzeby firm, plany, kierunki eksportu. Marszałek Kosicki zaznaczył, że sporo wiedzy już na ten temat jest, ale badanie ma wykazać wszystko dokładnie.
Kampania rusza - mimo pandemii koronawirusa - podkreślił marszałek, choć przyznaje, że pandemia na pewno będzie miała wpływ na realizację kampanii i na plany, i działania potencjalnych inwestorów.
Podlaskie chce wykorzystać położenie geograficzne
Dyrektor Biura Obsługi Inwestorów i Promocji Gospodarczej w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podlaskiego w Białymstoku Mariusz Dąbrowski powiedział, że Podlaskie chce w kampanii wykorzystać swoje położenie geograficzne. Mówił, że region prezentuje się w kampanii jako region położony na strategicznych korytarzach transportowych w centrum Europy, gdzie krzyżują się ważne szlaki handlowe, np. Jedwabny Szlak i tak chce być postrzegany, a nie jako region "peryferyjny w Unii Europejskiej".
Dodał, że w najbliższych latach wiele się w regionie zmieni, bo realizowane są ważne inwestycje infrastrukturalne, komunikacyjne (np. drogi ekspresowe S61 Via Baltica czy S19 Via Carpatia-PAP).
W materiałach wyeksponowano, że region leży na skrzyżowaniu szlaków komunikacyjnych wiodących z północy na południe i ze wschodu na zachód Europy. Dodał, że będą również wspierane regionalne startupy, młode firmy, z którymi duże firmy z zagranicy mogą chcieć współpracować.
- Wcale nie musimy być na peryferiach. Zmienia się świat, zmienia się sytuacja geoekonomiczna. Podlaskie może być w centrum (...) i w ten sposób będziemy pozycjonować nasze województwo w świecie - mówił Dąbrowski.
Kampania będzie realizowana i finansowana z dwóch projektów dofinansowanych z UE z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego(RPOWP): "Podlaskie. Naturalna Droga Rozwoju" o wartości 8,2 mln zł (7 mln zł z tej kwoty z RPOWP, 1,2 mln zł wkładu samorządu województwa) oraz "Standardy obsługi inwestora w samorządach województwa podlaskiego" (budżet 600 tys. zł, z czego 550 tys. z UE z programu POWER).
Z pierwszego projektu finansowana jest większość działań promocyjnych w kampanii. Oprócz strony internetowej, spotów, folderów przewidziane są także misje gospodarcze przyjazdowe i wyjazdowe, seminaria.
Dąbrowski poinformował, że w ramach tego drugiego projektu samorządy z regionu będą się szkolić jak obsługiwać inwestorów, powstaną też materiały promujące tereny inwestycyjne w województwie. Zdjęcia tych miejsc będą wykonane z wykorzystaniem dronów.