Radio Białystok | Wiadomości | Petycja do władz Białegostoku ws. wycinki lasu wokół lotniska Krywlany

Petycja do władz Białegostoku ws. wycinki lasu wokół lotniska Krywlany

8.09.2020, 16:02, akt. 16:25

Blisko 2,5 tys. osób podpisało się pod petycją do władz Białegostoku, sprzeciwiając się planom wycinki części lasu wokół lotniska Krywlany. Wycinka obejmująca ponad 15 tys. drzew w Lesie Solnickim ma pozwolić na wykorzystanie w pełnej długości pasa startowego dla małych samolotów.

fot. Marcin Gliński
fot. Marcin Gliński


0:00
0:00
Około 2,5 tys. osób podpisało się pod petycją przeciwko planom wycinki części lasu wokół pasu startowego na Krywlanach - relacja Marcina Glińskiego | Pobierz plik.


Problemy z odsłuchem?

Częstym problemem przy wyświetlaniu playera jest używanie Adblocka.
Dłuższe dźwięki na niektórych wersjach przeglądarki Chrome są ucinane.

Inicjatorzy akcji zbiórki podpisów we wtorek (8.09) przekazali swoją petycję władzom miasta. 

To nie jest do końca tak, że jesteśmy tymi, którzy blokują rozwój miasta i lotniska 

- zastrzegł Sławomir Mojsiuszko ze stowarzyszenia "Łączy Nas Białystok".

Mówił, że obecnie sytuacja jest "bez wyjścia", bo żeby pas startowy mógł funkcjonować w pełnym zakresie, konieczne jest usunięcie przeszkód lotniczych, ale podkreślał, że przez kilka lat można było znaleźć inne rozwiązanie. 

Nie postulujemy bezpośrednio wstrzymania tej wycinki, chyba że okaże się, że ona nic nie wnosi (...). My nie mamy pełnej jasności, co zmieni ten wyrąb lasu 

- powiedział dziennikarzom.

W briefingu uczestniczyli działacze różnych organizacji. Tadeusz Rutkowski, lotnik i b. radny miejski Białegostoku mówił dziennikarzom, że nie powstała w przeszłości ekspertyza czy, jakie i gdzie zlokalizowane lotnisko jest miastu potrzebne. Mówił, że cieszy się z wyboru Krywlan na miejskie lotnisko, ale jednocześnie zwrócił uwagę, że w ostatnich latach Białystok tak "działał inwestycyjnie" na terenach okolicznych (chodzi zwłaszcza o tereny obecnej podstrefy Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej), że znacznie ograniczyło to możliwości rozwoju tego lotniska.

Kawałek lasu niestety trzeba będzie wyciąć, ale trzeba go będzie gdzieś odtworzyć, żeby zminimalizować straty ekologiczne - mówił.

Katarzyna Sztop-Rutkowska z Inicjatywy dla Białegostoku zwracała uwagę, że do końca nie wiadomo, jak będzie wyglądało lotnisko na Krywlanach (na razie jest tam jedynie pas startowy) i jak wobec tego będzie wyglądała presja na okoliczne tereny zielone. Apelowała do magistratu o "jasną komunikację". 

Żebyśmy wiedzieli, czy są jakieś ekspertyzy, które mówią o tym, czy to lotnisko jest rzeczywiście opłacalne, ile będzie kosztowało jego utrzymanie - mówiła.

- Mamy kryzys klimatyczny, lasu ochronnego nie powinno się wycinać pod jakieś inwestycje i jakieś lotnisko. Podkreślam to "jakieś", bo nie jesteśmy dobrze poinformowani. Brakuje tutaj otwartości i dialogu - podkreślała Sztop-Rutkowska. Społecznicy argumentowali, że "las rośnie długo, wyciąć go jest łatwo".

Zastępca prezydenta Białegostoku Adam Musiuk dziękował im za zaangażowanie w sprawy miasta. Zapewnił, że kiedy decyzja administracyjna o konieczności usunięcia przeszkód lotniczych będzie już ostateczna (na razie tak nie jest, są możliwe odwołania) miasto udzieli wszelkich potrzebnych informacji.

Lotnisko w Białymstoku jest potrzebne nie tylko kilku biznesmenom (...). Prowadzimy badania związane z nową strategią rozwoju miasta i mieszkańcy Białegostoku wśród trzech najważniejszych spraw wymieniają właśnie lotnisko

 - mówił Musiuk. 

- Gwarantuję, że sprawa zostanie rozwiązana tak, aby zwiększyć atrakcyjność miasta Białegostoku nie tylko przedsiębiorcom, ale przede wszystkim mieszkańcom miasta - podkreślał.

Przed tygodniem na lotnisku Krywlany odbyła się konferencja prasowa, podczas której wiceprezydent Musiuk poinformował, że po inwentaryzacji 43 tys. drzew okazało się, że konieczna wycinka obejmie ponad 15 tys. drzew zlokalizowanych na obszarze ok. 78 ha. Mówił, że nie będzie to wycinka wszystkich drzew na tej powierzchni, ale "precyzyjnie, pojedynczo wskazanych". 

Dokładnie te drzewa, które rosną powyżej strefy nalotu, one zostaną usunięte. Wszystkie pozostałe zostaną - informował wtedy Musiuk.

Jak ocenił, to trzecia część wszystkich drzew w Lesie Solnickim otaczającym Krywlany.

Utwardzony pas o długości 1350 m i szerokości 30 m zbudowało miasto Białystok z przeznaczeniem dla małych samolotów, inwestycję wsparł finansowo także samorząd województwa. Budowa zakończyła się we wrześniu 2018 r., a kilka miesięcy później formalnie obiekty budowlane uzyskały decyzję na użytkowanie.

Pod koniec 2019 r. Aero Partner, spółka zarządzająca pasem startowym, wystąpiła do Urzędu Lotnictwa Cywilnego o możliwość uruchomienia lotów przy wykorzystaniu niepełnej długości pasa, czyli przy skróconych progach. Chodzi o to, że naturalną przeszkodą przy startach i lądowaniach okazał się pobliski Las Solnicki. Z tego powodu wciąż nie jest możliwe pełne wykorzystanie długości pasa.

W Podlaskiem nie ma lotniska regionalnego, jego budowę miał w planach samorząd województwa, ale kilka lat temu zrezygnowano z tej inwestycji. Choć przymierzano się do kilku lokalizacji, ostatecznie uznano, że budowa jest zbyt droga (szacunki mówiły o ok. 320 mln zł netto), a późniejsze utrzymanie portu – zbyt kosztowne.

źródło: PAP | red: lma

PRB
Aplikacja Polskiego Radia Białystok dla telefonów z iOS

PRB
Aplikacja Polskiego Radia Białystok dla telefonów z Androidem

Przeczytaj, zanim skomentujesz

ZOBACZ TEŻ:


Władze Białegostoku planują wycinkę ponad 15 tys. drzew i krzewów, by oczyścić teren wokół lotniska

1.09.2020, 17:17

Ponad 15 tys. drzew trzeba będzie wyciąć w Lesie Solnickim otaczającym białostockie lotnisko Krywlany, by można było w pełnej długości korzystać z pasa startowego - takie są wyliczenia magistratu.


Na białostockich Krywlanach mogą już lądować małe samoloty

22.05.2020, 19:30

Niewielkie samoloty pasażerskie mogą już lądować na białostockich Krywlanach. Podlaski obiekt jest wpisany do międzynarodowego zbioru danych i informacji o lotniskach - biuletynie AIP - Aeronautical Information Publication.


Ile drzew przy lotnisku na białostockich Krywlanach trzeba wyciąć? - liczba będzie znana dopiero w maju

22.10.2019, 16:14

Po raz kolejny oddala się termin oddania do użytku utwardzonego pasa startowego na białostockich Krywlanach. Choć powstał on we wrześniu ubiegłego roku, nie można z niego korzystać, bo trzeba usunąć rosnące przy lotnisku drzewa.





ZNAJDŹ NAS





Osyda - koncert live w Polskim Radiu Białystok














źródło: www.radio.bialystok.pl

Białystok FM 99,4 Łomża FM 87,9 Suwałki FM 98,6 Siemiatycze FM 104,1 Białowieża FM 89,4 178,352 MHz (k.5C) DAB+

Copyright © Polskie Radio Białystok