Radio Białystok | Wiadomości | Jest kolejna decyzja przybliżająca budowę trasy Rail Baltica Białystok - Czyżew
Coraz bliżej budowy trasy kolejowej Rail Baltica na odcinku Czyżew - Białystok. Wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski wydał decyzję lokalizacyjną na fragment pomiędzy Łapami a stolicą województwa. Wkrótce inwestor będzie starać się również o pozwolenie na budowę w tym miejscu. Trasa ma mieć ok. 16 km.
Jak wyjaśnia wojewoda, projekt przewiduje przebudowę układu torowego i podtorza. Mają być tam bezkolizyjne przejazdy drogowe. Zmodernizowane mają być też przystanki w Bojarach, Baciutach, Trypuciach, Niewodnicy i Klepaczach.
Przewidywana jest też rozbiórka i budowa nowych mostów, wiaduktów i przepustów. Na przebudowanej trasie pociągi będą mogły rozwijać prędkość do 200 km/h. Jak wyjaśnia wojewoda, do wydania została jeszcze jedna decyzja lokalizacyjna na odcinku Czyżew - Białystok - dotycząca stacji Łapy. To ponad 3-kilometrowy odcinek.
Wojewoda wylicza, że większość decyzji już udało się wydać.
Trasę mamy podzieloną na dziesięć odcinków. Wydaliśmy już pięć pozwoleń na budowę, trzy są procedowane, czekamy teraz na dokumentację na pozwolenie na budowę m.in. dla odcinka stacja Łapy
- mówi wojewoda.
Międzynarodowa trasa kolejowa Rail Baltica ma skomunikować Zachód Europy - przez Polskę i kraje bałtyckie - z krajami skandynawskimi.
Po modernizacji budynek swoim wyglądem w środku i na zewnątrz nawiązuje do czasów carskich. Najpóźniej jesienią pasażerowie będą mogli korzystać ze zmodernizowanego XIX-wiecznego dworca kolejowego w Białymstoku. Prace w zabytkowym budynku są już ukończone prawie w 90 proc.
Ok. 10 mln zł netto będzie kosztować budowa wiaduktu nad torami kolejowymi - elementu drogowej obwodnicy Uhowa koło Łap i elementu modernizacji trasy kolejowej Rail Baltica na odcinku Czyżew-Białystok. Wiadukt jest brakującym fragmentem obwodnicy Uhowa.
To kolejny etap prac niezbędnych do przebudowy trasy kolejowej z Białegostoku do Warszawy.