Radio Białystok | Wiadomości | Ok. 10 mln zł będzie kosztować budowa wiaduktu nad torami w Uhowie
Ok. 10 mln zł netto będzie kosztować budowa wiaduktu nad torami kolejowymi - elementu drogowej obwodnicy Uhowa koło Łap i elementu modernizacji trasy kolejowej Rail Baltica na odcinku Czyżew-Białystok. Wiadukt jest brakującym fragmentem obwodnicy Uhowa.
W Białymstoku podpisano umowę
W poniedziałek (11.05) w Białymstoku umowę w tej sprawie podpisali - w obecności władz samorządu województwa podlaskiego - przedstawiciele PKP PLK SA i wykonawcy - firmy Budrex sp z o.o.
PKP PLK podkreślają, że wiadukt, który będzie biegł nad torami kolejowymi w Uhowie, ma zwiększyć bezpieczeństwo w tym miejscu. Powstanie bezkolizyjny przejazd. Wiadukt realizują wspólnie PKP PLK SA i Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich (PZDW podlega samorządowi województwa podlaskiego). PZDW budują obwodnicę Uhowa w ramach przebudowy drogi wojewódzkiej w tym miejscu.
Na konferencji prasowej on-line, prezes zarządu PKP PLK SA Ireneusz Merchel poinformował, że wiadukt jest odrębnym elementem przygotowywanej modernizacji ok. 70-km odcinka Czyżew-Białystok międzynarodowej rasy kolejowej Rail Baltica, wpisuje się również w program budowy bezkolizyjnych skrzyżowań drogowo-kolejowych. Budowa wiaduktu jest finansowana z projektu Czyżew-Białystok, który jest współfinansowany z UE z programu CEF - Łącząc Europę.
Ireneusz Merchel poinformował, że nie ma jeszcze zawartej formalnie umowy z wykonawcą całego odcinka Czyżew-Białystok, bo po raz kolejny firmy złożyły odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Po modernizacji pociągi będą mogły jeździć w tym miejscu z prędkością do 200 km/h. Na odcinku Czyżew-Białystok mają powstać 33 bezkolizyjne przejazdy.
Wiadukt w Uhowie, który zastąpi obecny przejazd kolejowo-drogowy, ma być gotowy do końca 2020 r. Ireneusz Merchel poinformował także, że w przyszłości w tym miejscu - gdy będzie już realizowany odcinek Czyżew-Białystok, powstanie jeszcze podziemne przejście dla pieszych.
Na wiadukcie będzie droga z dwoma pasami jezdni w każdą stronę
Wicemarszałek województwa podlaskiego Marek Olbryś wyjaśnił, że na wiadukcie będzie droga z dwoma pasami jezdni w każdą stronę, co na drodze o kategorii wojewódzkiej jest rzadkie i jest standardem drogi "prawie ekspresowej". Dodał, że infrastruktura, która powstanie będzie dostosowana do szybkiego ruchu pociągów.
PKP PLK podały w informacji prasowej, że wiadukt będzie miał 130 metrów długości i ponad 24 szerokości. Obwodnica Uhowa to element modernizacji dróg wojewódzkich 682 i 681 na odcinku Markowszczyzna-Roszki Wodźki wraz z obejściami miejscowości: Markowszczyzna, Turośń Dolna, Uhowo, Łapy Płonka Kościelna, Roszki Wodźki.
Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich ma sfinansować koszty nadzoru autorskiego i obsługi laboratoryjnej wiaduktu w Uhowie.