Radio Białystok | Wiadomości | Spotkanie w Knyszynie ws. północnej kolejowej obwodnicy Białegostoku
Uczestnicy konsultacji w Knyszynie skrytykowali pomysł społecznego komitetu z Dobrzyniewa Dużego. Chodzi o warianty przebiegu północnej kolejowej obwodnicy Białegostoku.
Sprzeciw mieszkańców Knyszyna
Mieszkańcy Dobrzyniewa Dużego zaproponowali spółce PKP PLK alternatywne trasy, które są oddalone od ich zabudowań, ale przebiegają przez tereny gminy Knyszyn. To wzbudziło duże emocje wśród mieszkańców Knyszyna.
Przedstawiciele nowo powołanego społecznego komitetu "Ostoja Knyszyńska" zapowiedzieli interwencję w tej sprawie w PKP PLK. Jak mówili podczas spotkania - nie chcą, żeby inwestor zajmował się społecznymi projektami z Dobrzyniewa Dużego.
Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK mówi, że spotkanie w Knyszynie służyło poznaniu opinii na temat planowanej inwestycji. Podkreślał, że jeszcze żaden wariant przebiegu torów nie jest wybrany.
Zależy nam na tym, by dążyć do rozwiązania najlepszego z punktu widzenia wszystkich stron. Chcemy zrealizować inwestycję, która usprawni ruch pasażerski czy towarowy - mówił Karol Jakubowski.
Już wcześniej spółka PKP PLK informowała, że w tym półroczu chce wybrać 3-4 warianty do dalszych analiz, a najkorzystniejszy ma być wybrany do końca tego roku.
Tysiące osób na spotkaniach
We wcześniejszych terminach, spotkania z mieszkańcami odbyły się w Dobrzyniewie Dużym, Wasilkowie, Białymstoku.
PKP PLK prezentowały na nich nowe propozycje przebiegu trasy po tym, gdy zaproponowane w 2019 r. warianty wzbudziły duży opór społeczny i niezadowolenie mieszkańców. Podnosili oni między innymi, że propozycje przebiegu inwestycji przygotowano na podstawie nieaktualnych map, które nie uwzględniają obecnej zabudowy mieszkalnej wokół Białegostoku. Argumentowali, że obwodnica przetnie wiele prywatnych posesji, gdzie w ostatnich latach powstało wiele domów.
Rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec poinformował w środę (5.02), że tylko w spotkaniach w Białymstoku, Wasilkowie i Dobrzyniewie Dużym - w ocenie PKP PLK - wzięło udział około tysiąca osób.
Na każdym spotkaniu kolejarze informowali o północnej kolejowej obwodnicy Białegostoku i efektach jakie powinna przynieść. Przedstawiono warianty przebiegu przygotowane przez projektanta oraz przez mieszkańców i władze samorządowe. Każdy z biorących udział mógł zadać pytania oraz przekazać uwagi, m.in. wykorzystując ankiety - poinformował Siemieniec.
Dodał, że będą przeanalizowane wyniki tych ankiet. Zapewnił, że przeanalizowane będą także warianty przebiegu trasy, które przygotowali mieszkańcy.
Po spotkaniach, w ciągu kilku miesięcy mogą zostać wybrane warianty do dalszego, szczegółowego opracowania. Pozwoli to do końca roku wybrać najkorzystniejszy wariant, który dalej posłuży do opracowania dokumentacji projektowej - poinformował rzecznik PKP PLK SA.
Mirosław Siemieniec podkreśla, że chodzi o wybór rozwiązania, które będzie "najbardziej optymalne" ze względu na ruch kolejowy, rozwój regionu oraz usprawnienie komunikacji w rejonie Białegostoku.
Celem projektu jest skrócenie czasu jazdy pociągów z Warszawy do Ełku, Suwałk, w kierunku państw nadbałtyckich oraz możliwość budowy przystanków osobowych na przebiegu obwodnicy kolejowej. Dzięki inwestycji sprawniejszy będzie przejazd pociągów towarowych przez stację Białystok - przypomina Siemieniec.
Tzw. kolejowa północna obwodnica Białegostoku ma połączyć trasę z Warszawy przez Białystok do Ełku z trasą z Białegostoku do Sokółki. Spółka PKP PLK szacuje, że wybór najkorzystniejszego wariantu będzie możliwy pod koniec tego roku, a sama inwestycja powstanie za 7 lat.