Radio Białystok | Wiadomości | Nie ma szans na szybką przebudowę trasy kolejowej z Czyżewa do Białegostoku
Przebudowa miała dotyczyć ponad 70 km trasy kolejowej. To fragment międzynarodowej trasy Rail Baltica.
Zarządca infrastruktury PKP PLK otworzył oferty w przetargu. Inwestor, czyli PKP PLK przeznaczył na przebudowę trasy ponad 1,5 mld złotych, a najtańsza oferta opiewa na ponad 4 mld zł. Pozostałe dwie oferty - na ok. 5 mld. Dlatego na razie przetarg prawdopodobnie nie będzie rozstrzygnięty.
Na trasie miały powstać nowe mosty kolejowe m.in. na Narwi, przejazdy. Prace zakładały również przebudowę przystanków i stacji kolejowych oraz budowę nowej stacji Białystok Zielone Wzgórza.
Rail Baltica to trasa kolejowa, która połączy państwa nadbałtyckie z Polską i innymi krajami Europy. Jak zapowiadały wcześniej PKP PLK, po modernizacji pociągi osobowe będą mogły jeździć z prędkością do 200 km/h, a podróż z Białegostoku do Warszawy ma trwać półtorej godziny.
Okazało się bowiem, że litewskie władze popierają trzeci wariant przebiegu trasy Rail Baltica. A temu sprzeciwiają się mieszkańcy gminy.
Twierdzą, że proponowane przez kolej rozwiązania są dla nich niekorzystne i pozbawią wielu rolników dostępu do pól.
Kilkudziesięciu rolników z Puńska uczestniczyło w środę (7.08) w spotkaniu z władzami gminy w sprawie linii kolejowej, która ma połączyć Polskę z krajami nadbałtyckimi.
Ponad 1200 podpisów zebrali już mieszkańcy gminy Puńsk w sprawie przebiegu trasy kolejowej Rail Baltica. Zapowiadają też interwencje u władz Polski i Litwy.
Do 31 lipca - o kolejny miesiąc - PKP PLK wydłużyły ponownie termin składania ofert w przetargu na budowę 71-km odcinka z Czyżewa do Białegostoku na międzynarodowej trasie Rail Baltica. Oferty miały być składane do piątku.
O prawie miesiąc - do 28 czerwca - PKP PLK przesunęły termin składania ofert w przetargu na budowę 71 km odcinka Czyżew-Białystok międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica. Oferty miały być otwarte 30 maja.