Radio Białystok | Wiadomości | "Wyślij pocztówkę do babci" – mural i akcja Up to Date Festival w Białymstoku [zdjęcia]
Mural przedstawiający babcię z napisem "Wyślij pocztówkę do babci", który odsłonięto we wtorek w centrum Białegostoku, ma zachęcać do pamiętania o najbliższych. To społeczna akcja organizatorów Up to Date Festival, który po raz 10. odbędzie się w Białymstoku we wrześniu.
Mural na budynku przy ul. Skłodowskiej 14
Mural zajmuje fasadę kilkunastopiętrowego budynku przy ul. Skłodowskiej 14. Niegdyś mieścił się tam rektorat Uniwersytetu w Białymstoku, obecnie budynek należy do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego.
Mural przedstawia uśmiechniętą babcię w kwiecistej chustce na głowie spoglądająca spomiędzy palców dłoni, która zakrywa część jej twarzy. To portret 90-letniej pani Eugenii.
Dyrektor artystyczny festiwalu Up to Date Cezary Chwicewski wyjaśnił we wtorek na konferencji prasowej, że festiwal łączy nie tylko różne gatunki muzyczne jak rap, ambient i techno, ale łączy też starszych ludzi z muzyką, która wydawałoby się, nie ma z nimi nic wspólnego. Ale festiwal – jak dodał – potrafi "sprowadzić to do wspólnego mianownika".
- Z jednej strony mamy techno, a z drugiej strony mamy miłość do babci i utrzymywanie więzów międzypokoleniowych – tego, żeby ludzie pamiętali o sobie i żeby ze sobą byli. Bo tak naprawdę, jak pomyślimy, to najbliżsi są najważniejsi w życiu – mówił Cezary Chwicewski.
Stąd pomysł na akcję, która w tym roku ma swoją drugą odsłonę, czyli "Wyślij pocztówkę do babci". W ramach akcji organizatorzy Up to Date przygotowują pocztówki i znaczki, które podczas festiwalu będzie można uzupełnić i wysłać. Przygotowano ponad 3 tys. pocztówek, w ubiegłym roku – jak powiedział Chwicewski – wysłano 2 tys. takich pocztówek.
Festiwal to nie tylko dobra muzyka
Jak mówił na konferencji prasowej Maciej Dymalski z firmy, która jest głównym partnerem projektu i we współpracy z którą powstał pomysł na mural, festiwal to nie tylko dobra muzyka, ale też promowanie pozytywnych wartości w społeczeństwie.
- Festiwal uczy nas tego, żeby być otwartym na innych, wspierać, być zawsze w kontakcie – powiedział i dodał, że cieszy się, że jego firma może być częścią tego przedsięwzięcia.
Podobnego zdania są władze miasta i województwa, które wspierają festiwal. Marszałek województwa podlaskiego Artur Kosicki mówił, że Białystok, który słynie z murali, ma teraz mural z "dobrym przesłaniem".
Z kolei Edyta Mozyrska, dyrektor departamentu kultury, promocji i sportu w Urzędzie Miejskim w Białymstoku mówiła, że Up to Date to nie tylko festiwal, ale też działania w ciągu roku, które "łączą pokolenia".
Tegoroczny festiwal odbędzie się na początku września w Białymstoku w kilku lokalizacjach. Wystąpi ok. 50 zespołów i muzyków tworzących muzykę elektroniczną i hip-hop. Do tej pory organizatorzy ogłosili już część artystów, to m.in. Goldie, Rrose, Electric Indigo czy zespół Syny.