Radio Białystok | Wiadomości | 138 mln zł na remont torów i przejścia granicznego w Siemianówce
138 mln zł ma kosztować modernizacja torów i prace na polsko-białoruskim przejściu kolejowym w Siemianówce. W czwartek (11.04) w urzędzie marszałkowskim w Białymstoku podpisano umowy z wykonawcą inwestycji, które mają ułatwić przewóz towarów na Wschód.
Chodzi o dwa projekty
Chodzi o dwa projekty: modernizację ok. 20 km linii kolejowej nr 59 od granicy z Białorusią do Chryzanowa oraz prace na przejściu w Siemianówce. Inwestorem jest spółka PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Obie inwestycje będzie realizować konsorcjum firm: Intop sp. z o.o., Torkol sp. z o.o., PUH Rajbud sp. z o.o.
Głównym celem inwestycji jest ułatwienie przewozu towarów na Wschód, co ma wpłynąć też na rozwój regionu.
Wartość projektu związanego z modernizacją linii nr 59 wynosi 69,2 mln zł netto; 85 proc. tej kwoty (ok. 58,8 mln zł) to dotacja z unijnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego 2014-2020. Prace na torach na przejściu Siemianówka-Swisłocz mają natomiast kosztować 68,8 mln zł netto; pieniądze te pochodzą z budżetu państwa.
"Impuls" do rozwoju gospodarczego regionu
Wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski powiedział, że oba projekty, które będą do 2022 r. zrealizowane w rejonie przejścia w Siemianówce, będą "bardzo istotnym impulsem" do rozwoju gospodarczego regionu. Wskazał, że przebudowa przejścia zlikwiduje ograniczenia związane np. z jego przepustowością.
Wskazał, że transport towarów na przejściu w Siemianówce rośnie. Jak poinformował, w 2016 r. z tytułu pobranych należności celnych i podatkowych za towary tam odprawiane wpłynęło 176 mln zł, rok później 270 mln zł, a w 2018 r. 240 mln zł. Paszkowski wyjaśnił, że wynika to z intensywnego rozwoju działających w regionie firm logistycznych i przeładunkowych.
Paszkowski przypomniał też o rozpoczętej już przebudowie infrastruktury do odpraw granicznych, realizowanej przez urząd wojewódzki razem z partnerami z Białorusi. Wartość tego projektu wynosi ok. 6 mln euro. - Chcemy tam zmodernizować funkcjonowanie służb granicznych - dodał.
Efekt współpracy samorządu z rządem
Marszałek województwa podlaskiego Artur Kosicki podkreślił, że inwestycje w rejonie Siemianówki są efektem współpracy samorządu z rządem. Wpłyną one - jak mówił - na ułatwienie i usprawnienie transportu towarów przez wschodnią granicę. - A to jest też nic innego, jak rozwój gospodarczy naszego województwa - tłumaczył.
O roli nowej inwestycji, poprawiającej m.in. warunki przewozowe i przeładunkowe, mówił też członek zarządu PKP PLK Arnold Bresch. Wyjaśnił, że będzie można odprawiać tam pociągi cięższe niż dotychczas i do takich składów będą dostosowane tory. - Efektem będzie podniesienie atrakcyjności tego terenu - mówił.
Wskazał, że PKP PLK w ramach inwestycji w rejonie Siemianówki przebudują kilkanaście przejazdów kolejowo-drogowych. Prace obejmą wymianę nawierzchni i przebudowę urządzeń sterowania ruchem, by pociągi mogły jeździć szybciej - 60 km/h, czyli z prędkością, która jest standardem dla składów towarowych.
Przypomniał również, że spółka w całej Polsce realizuje obecnie inwestycje warte ponad 30 mld zł.
Na przejściu w Siemianówce w ciągu doby odprawiane są obecnie cztery pociągi towarowe na linii szerokotorowej i tyle samo na normalnym torze - przypomniał dyrektor Zakładu Linii Kolejowych Andrzej Kierman. Zapowiedział, że ma powstać tam więcej bocznic kolejowych, co spowoduje, że będzie można obsłużyć więcej pociągów jednocześnie. Dodał też, że w rejonie przejścia działa ok. 20-25 firm logistycznych i przeładunkowych.