Radio Białystok | Wiadomości | Władze PKP PLK ogłosiły ponowny przetarg na budowę odcinka Rail Baltica Czyżew-Białystok
Przetarg na budowę odcinka Czyżew-Białystok międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica ogłosiły w piątek (29.03) PKP PLK. Przetargowe ogłoszenie ukaże się w poniedziałek lub wtorek - poinformował w piątek w Białymstoku prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.
Ponowy przetarg na inwestycję
To ponowy przetarg na tę inwestycję; pierwszy był unieważniony w grudniu 2018 r, bo ceny proponowane przez zainteresowane firmy, o około 500 milionów złotych brutto przekraczały wartość zamówienia - informowały wtedy PKP PLK.
O ponownym przetargu na odcinek Czyżew-Białystok Ireneusz Merchel poinformował podczas uroczystości podpisywania w urzędzie marszałkowskim w Białymstoku umowy na budowę wiaduktu nad torami w Sokółce.
71 km odcinek Czyżew-Białystok znajduje się na trasie kolejowej Białystok-Warszawa. To element międzynarodowej trasy kolejowej E75 Rail Baltica. To największa inwestycja kolejowa w Podlaskiem. Wcześniej realizowano mazowieckie odcinki tej trasy.
Rail Baltica to transeuropejski korytarz transportowy
Rail Baltica to transeuropejski korytarz transportowy, który łączy kraje nadbałtyckie z Polską i innymi krajami UE. W Polsce Rail Baltica to 341 km od Warszawy przez Białystok, Ełk do granicy z Litwą w Trakiszkach.
Ireneusz Merchel powiedział, że PKP PLK będą chciały jeszcze w 2019 r. wybrać firmę, która zmodernizuje odcinek Czyżew-Białystok Rail Baltica. "Żeby w roku 2022 zakończyć te prace, żeby była możliwość jazdy pociągami z prędkością do 200 km/h. Czas przejazdu (z Białegostoku do Warszawy-PAP) będzie wynosił maksymalnie półtorej godziny" - powiedział Merchel.
Prezes PKP PLK poinformował, że gdy będzie zrealizowany odcinek Czyżew-Białystok, będą zlikwidowane na tej trasie wszystkie przejazdy znajdujące się na poziomie szyn. - Będą wybudowane wiadukty kolejowe czy drogowe, drogi równoległe. To powoduje, że również będą zlikwidowane te tzw. uciążliwe miejsca, które nie ukrywajmy, mają na pewno wpływ na bezpieczeństwo kierowców - mówił dziennikarzom Merchel.
Merchel wyjaśnił, że w ponownym przetargu zmieniono założenia. Podniesiono np. ze 160 do 200 km na godzinę prędkość, którą będą się mogły poruszać pod modernizacji pociągi na tej trasie. - Cały odcinek będzie od razu modernizowany na prędkość 200 km/h - mówi Ireneusz Merchel. Dodał, że do takiej prędkości będzie dostosowania sieć trakcyjna, obiekty inżynieryjne, zlikwidowane przejazdy znajdujące się w poziomie szyn, rozjazdy. O te elementy jest skorygowana wartość zamówienia.
Wartość zamówienia będzie określona w momencie otwierania ofert i wtedy podamy konkretną wartość zamówienia. Mamy ją oczywiście oszacowaną, natomiast chcemy również wsłuchać się w rynek
- powiedział Ireneusz Merchel.
W pierwszym przetargu firmy zaproponowały kwoty o kilkaset milionów złotych wyższe niż wartość zamówienia
W pierwszym przetargu na odcinek Czyżew-Białystok, firmy zaproponowały kwoty o kilkaset milionów złotych wyższe niż wartość zamówienia. Prezes PKP PLK Ireneusz Merchel zaznaczył, że należy pamiętać o tym, że kończyć się będzie stara a zaczynać nowa perspektywa finansowa UE. Inwestycja Czyżew-Białystok ma być dofinansowana z UE z programu CEF (Łącząc Europę). "My te środki finansowe mamy zapewnione, żeby montaż finansowy pozwolił na realizację tej inwestycji w pełnym zakresie" - dodał Merchel. Przetarg obejmuje również przebudowę i modernizację stacji Białystok.
PKP PLK podały, że w ciągu trzech ostatnich lat spółka zmodernizowała w Podlaskiem ok. 250 km torów, przebudowano 60 rozjazdów, 36 przejazdów kolejowo-drogowych, sieć trakcyjną, obiekty inżynieryjna. Zaznaczył, że były to inwestycje w ramach przygotowania głównie tzw. tras objazdowych, koniecznych, gdy zaczną się prace na odcinku Czyżew-Białystok, ale też ważne - jak to określił - "podstawowe" - dla mieszkańców południowej części województwa podlaskiego.
Ireneusz Merchel poinformował również, że przygotowywane są inwestycje w rejonie Sokółki i przejścia granicznego z Białorusią w Kuźnicy Białostockiej, przygotowywana jest także dokumentacja projektowa dla linii Białystok -Grajewo na linii do Ełku (woj. warmińsko-mazurskie). Dodał, że także w 2019 r. zaczną się także prace naprawcze na odcinku od Olecka (woj. warmińsko-mazurskie) do Suwałk; podobne prace są zaplanowane także na trasie Sokółka-Suwałki. Wartość wszystkich podlaskich projektów to ok. 4 mld zł; projekt Czyżew-Białystok jest największy.