Radio Białystok | Wiadomości | Będzie bezpieczniej - nowe oznakowania na przejazdach kolejowych
Ma to zwiększyć bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych. W każdym takim miejscu w województwie podlaskim pojawią się - widoczne z daleka - żółte, odblaskowe naklejki.
Na oznaczeniach są m.in numery alarmowe
Kolejarze zaczęli w poniedziałek (30.04) stosować nowe oznaczenia od przejazdu na ul. Sitarskiej w Białymstoku.
Na każdym przejeździe zostaną naklejone dwie informacje - indywidualny numer przejazdu kolejowo-drogowego oraz numery telefonów alarmowych, pod którymi można zgłaszać sytuacje awaryjne.
Żółte i pomarańczowe naklejki z informacjami będą umieszczone na wewnętrznej stronie krzyży św. Andrzeja na przejazdach nimi oznaczonych oraz na na skrzynkach z rogatkami. Naklejki mają wymiary 40 cm na 11 cm lub 20 cm na 5 cm i dzięki odblaskowemu podłożu powinny być widoczne dla kierowców lub pieszych.
#Podlasie. #ŻółtaNaklejkaPLK w kolejnym województwie. Do końca maja wszystkie 14 tys. przejazdów zostanie oznakowanych żółtymi naklejkami z indywidualnym numerem identyfikacyjnym przejazdu i telefonami alarmowymi. Zapewni to szybką reakcję, zwiększając bezpieczeństwo pic.twitter.com/B9OMm94InV
— PKP PLK SA (@PKP_PLK_SA) 30 kwietnia 2018
Po nawiązaniu połączenia z pracownikami kolei należy podać numer przejazdu, żeby na tej podstawie dyżurni ruchu mogli możliwie szybko podjąć właściwe działania.
Na naklejce umieszczone będą trzy podstawowe dane: numer indywidualny przejazdu, numer alarmowy 112 i numery awaryjne. Dzięki numerowi indywidualnemu operator linii 112 może szybko zlokalizować przejazd na sieci kolejowej i w terenie. W ciągu kilku minut wstrzymany będzie ruch pociągów i zminimalizowana możliwość zdarzenia. Numer alarmowy służy do zgłaszania wypadków lub awarii samochodu na przejeździe. Na numery awaryjne, które są obsługiwane przez dyspozytorów kolei, można zgłaszać usterki urządzeń i uszkodzenia oznakowania, jeżeli nie ma bezpośredniego zagrożenia życia
- wyjaśnia rzecznik Polskich Linii Kolejowych PKP Mirosław Siemieniec.
Jak informuje biuro prasowe PLK PKP, realizację projektu wspierała merytorycznie Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych. Aby nowy system mógł sprawnie działać, PLK przeszkoliły około 10 tysięcy pracowników: dyżurnych ruchu, dyspozytorów i koordynatorów systemów bezpieczeństwa.
Inicjatywa PLK wymagała także ścisłej współpracy z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji, w tym z 17 Centrami Powiadamiania Ratunkowego w całej Polsce. Operatorzy numeru alarmowego 112 wspólnie z kolejarzami testowali i dopracowali procedurę przyjmowania zgłoszeń i przekazywania ich dalej do realizacji.
Współpraca z Głównym Urzędem Geodezji i Kartografii zapewniła umieszczenie lokalizacji przejazdów na mapach wykorzystywanych przez operatorów nr 112.
W Podlaskiem jest ok. 550 przejazdów kolejowo-drogowych. Na wszystkich z nich - do końca maja - kolejarze nakleją żółte, odblaskowe naklejki.