Radio Białystok | Wiadomości | Początek budowy Trasy Niepodległości - utrudnienia dla kierowców
W Białymstoku rozpoczynają się prace przy budowie Trasy Niepodległości, kolejnej tzw. śródmiejskiej obwodnicy. W związku z inwestycją, która ma być gotowa do końca 2018 r., w sobotę (25.03) od rana zamykane dla ruchu są niektóre ulice w zachodniej części miasta.
Zamknięte ulice, skrzyżowania, zwężone jezdnie
W sobotę (25.03) zamknięto dla ruchu niektóre ulice i skrzyżowania w zachodniej części miasta, na kolejnych są zwężenia (np. zamiast dwóch pasów do jazdy, jeden). Tak jest m.in. na ulicy Popiełuszki, gdzie kierowcy muszą poruszać się z prędkością maks. 30 km/h. Utrudnienia są przede wszystkim na osiedlach: Starosielce, Leśna Dolina i Zielone Wzgórza, które Trasa Niepodległości przecina.
Z Marzenną Dubowską z Zarządu Dróg Miejskich w Białymstoku rozmawia Andrzej Bajguz
Oprócz informacji w mediach i na stronach internetowych miasta, także w blokach pojawiły się stosowne komunikaty o utrudnieniach, na osiedlach są tablice informacyjne. Tam, gdzie była taka potrzeba, przed zamknięciem ruchu ułożono tymczasowe przejazdy, poprawiono też nawierzchnię tam, gdzie teraz spodziewany jest wzmożony ruch. Na razie nie wiadomo, jak długo potrwają utrudnienia; niewykluczone, iż w niektórych miejscach aż do zakończenia budowy.
Trasa Niepodległości zapewni przejazd przez miasto z ominięciem centrum
Trasa Niepodległości o długości 6,5 km zapewni możliwość szybkiego przejazdu przez Białystok, z ominięciem centrum, od zachodniej strony w kierunku północnym. To obecnie jedna z największych inwestycji drogowych realizowanych przez władze Białegostoku. Łączny koszt budowy Trasy Niepodległości przekracza 350 mln zł; 267,5 mln zł to pieniądze unijne z programu Polska Wschodnia 2014-2020.
Powstanie m.in. 11 dwupoziomowych skrzyżowań i tunel pod torami kolejowymi, który ma odciążyć obecny im. generała Fieldorfa "Nila". Do tego chodniki i ścieżki rowerowe; na trasie staną też ekrany akustyczne. Umowę z wykonawcą, firmą Budimex, miasto podpisało pod koniec 2016 r. Budowę poprzedziła m.in. wycinka drzew w miejscach, przez które Trasa Niepodległości będzie przebiegała.
Część mieszkańców protestowała przeciwko budowie drogi
Budowa Trasy Niepodległości spotykała się z protestami mieszkańców osiedli, przez które będzie przebiegała. Chodziło zwłaszcza o to, że zwiększy się tam znacznie ruch i hałas, a droga w niektórych miejscach będzie przebiegała blisko domów i bloków. Miasto przypominało, że trasa była już zaplanowana wiele lat temu i realizowana jest zgodnie z prawem. Wskazywało na korzyści dla wszystkich mieszkańców Białegostoku i przyjezdnych przede wszystkim z tego, że przejazd przez miasto będzie szybszy, a w centrum będzie mniejszy ruch.