Radio Białystok | Wiadomości | Wycinka drzew pod budowę Trasy Niepodległości w Białymstoku
Zamiast fragmentu lasu będzie szeroka droga. Co najmniej 8,5 tys. drzew będzie wyciętych pod budowę powstającej Trasy Niepodległości, czyli Zachodniej Obwodnicy Białegostoku.
Niektórych mieszkańców smuci widok wykarczowanego lasu
Setki drzew wycięto już m.in. w Lesie Bacieczkowskim. I chociaż plany budowy drogi w tym miejscu znane były od wielu lat, to część mieszkańców smuci widok wykarczowanego lasu. Jak mówią, dla wielu osób np. z osiedla Leśna Dolina, było to miejsce, gdzie mogli odpocząć wśród drzew. Inni mówią, że taka jest kolej losu - jeśli chcemy jeździć po dobrych drogach, to czasami trzeba poświęcić drzewa czy las, tym bardziej, że obwodnica w tym miejscu była planowana od wielu lat.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku Beata Bezubik mówi, że w decyzji środowiskowej określonych jest do wycinki ok. 8,5 tys. drzew, do tego trzeba doliczyć jeszcze drzewa owocowe czy też te poniżej 10 lat i ich liczba będzie jeszcze większa.
- Jeśli chodzi o warunki przyrodnicze, to w Lesie Bacieczkowskim i w jego okolicach znajdują się, z gatunków chronionych, tylko płazy i w celu ich ochrony powstaną m.in. specjalne przejścia, zbiorniki retencyjne czy specjalne płotki naprowadzające - wyjaśnia Beata Bezubik.
W ramach rekompensaty posadzonych będzie 70 drzew
Jak wynika z informacji Urzędu Miejskiego w Białymstoku tylko w 2017 roku w ramach rekompensat za prowadzone inwestycje drogowe posadzonych będzie niewiele ponad 70 drzew. Znajdą się one w bulwarach na osiedlu TBS, na skwerze przy ul. Żabiej, w Parku Antoniuk i w parku Lubomirskich.
Trasa Niepodległości ma być gotowa jesienią 2018 roku. Będzie zaczynać się od skrzyżowania Alei Jana Pawła II z ul. Narodowych Sił Zbrojnych i poprowadzi do ul. Wiadukt na granicy Białegostoku i Kleosina. Koszt budowy zachodniej obwodnicy Białegostoku to 350 milionów złotych.