Radio Białystok | Koronawirus | W czasie pandemii załamał się rynek motoryzacyjny
W pierwszej dekadzie kwietnia br. zarejestrowano 9 667 samochodów z importu, to o 71,6 proc. mniej niż przed rokiem - podał Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR. Największy - 78 proc. spadek - odnotowały województwa: małopolskie i warmińsko-mazurskie.
Rejestracja aut z importu mniejsza o ponad 70 proc.
Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR podał, że z analizy danych pozyskanych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) wynika, że w pierwszych 10 dniach miesiąca, rynek nowych samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony spadł o 64 proc. Tymczasem liczba rejestracji używanych samochodów pochodzących z importu spadła aż o 71,6 proc.
Jak powiedział Dariusz Balcerzyk z Instytutu Samar, import "nurkuje" od połowy marca, od kiedy ruch na granicach zaczął odbywać się na nowych zasadach, czyli faktycznie zamarł/ - Jednocześnie pojawiły się nowe wytyczne, dotyczące pracy urzędów komunikacyjnych, dla których priorytetem stały się rejestracje nowych samochodów - dodał.
- Efekt jest taki, że COVID-19 dotknął importerów samochodów używanych w największym stopniu - skwitował Dariusz Balcerzyk z Instytutu Samar.
Jak podkreślił Balcerzyk, w 2020 roku, podobnie jak w 2019, w pierwszej dekadzie kwietnia było po 8 dni roboczych, więc dane są "jak najbardziej porównywalne".
W ocenie Samar, o tym jak drastyczny jest odnotowany spadek, świadczą rejestracje w przeliczeniu na jeden dzień roboczy. W styczniu i lutym br. na dzień roboczy pracy urzędu przypadały niemal 4 tysiące rejestracji używanych aut, w kwietniu to zaledwie 1 208 sztuk.
Rejestracja importowanych aut spadła do poziomu z 2004 r.
Zdaniem eksperta, trudno przewidzieć, jak zachowa się rynek w kolejnych dniach czy miesiącach, ale wszystko wskazuje na to, że liczba rejestracji samochodów używanych pochodzących z importu nie przekroczy w kwietniu br. 30 tys. sztuk. Trend 30-dniowy już spadł poniżej tego poziomu.
Ostatnio tak niski wynik (dokładnie 26 737 sztuk) rynek odnotował w maju 2004 roku, w pierwszym miesiącu obecności Polski w Unii Europejskiej.
Biorąc pod uwagę poszczególne województwa, w pierwszej dekadzie kwietnia największy spadek rejestracji samochodów używanych wykazały województwa małopolskie i warmińsko-mazurskie (-78 proc.), natomiast najmniejszy - woj. wielkopolskie (-62 proc.), które z wynikiem 29,6 tys. sztuk pozostaje liderem w skali kraju - podał Instytut.
Sprzedaż samochodów w Europie spadła w marcu o 55 proc.
Europejskie stowarzyszenie producentów samochodów ACEA poinformowało, że w związku z pandemią koronawirusa sprzedaż aut w Europie spadła w marcu o 55 proc.
Associated Press przypomina, że przemysł motoryzacyjny odpowiada za 7 proc. PKB Unii Europejskiej, a zamykanie zakładów lub częściowe ograniczenie produkcji wpłynęło na 1,1 mln pracowników tego sektora.
W marcu w Europie wyprodukowano o 1,2 mln samochodów mniej, niż przewidywano. We Włoszech sprzedaż samochodów spadła w tym miesiącu o 85 proc., we Francji - o 72 proc., a w Hiszpanii o 69 proc. W Niemczech, gdzie najpóźniej wprowadzono restrykcje, sprzedaż spadła o 38 proc.
Najbardziej dotknięty kryzysem jest rynek masowy: Fiat Chrysler sprzedał o 77 proc. mniej samochodów, grupa PSA (Peugeot, Citroen, Opel) - o 68 proc., Renault (Dacia, Łada) - o 64 proc., a Volkswagen - o 46 proc.
Tymczasem firma Ferrari poinformowała, że jej sprzedaż utrzymuje się na wyjątkowo wysokim poziomie.