Radio Białystok | Galerie | Poznaliśmy laureatów Podlaskiej Marki [zdjęcia]
Najlepsze produkty, firmy, inwestycje, badania z 2021 r. nagrodzono w środę wieczorem (11.05) w Białymstoku na gali zorganizowanego po raz osiemnasty konkursu Podlaska Marka. Konkurs nagradza i promuje najciekawsze przedsięwzięcia z różnych dziedzin w regionie.
10 kategorii i 145 zgłoszeń
Do nagród było nominowanych przez kapitułę 30 firm, produktów, wydarzeń, innowacji, projektów na rzecz społeczeństwa w dziesięciu kategoriach: produkt spożywczy, produkt użytkowy, inwestycja, odkrycie, wydarzenie, kultura, społeczeństwo, biznes, projekt 4.0 oraz - po raz pierwszy - w kategorii marka bez barier. Nominowanych kapituła nagrody wybrała spośród 145 zgłoszeń.
Główny cel konkursu, organizowanego od 2004 r. przez urząd marszałkowski w Białymstoku, to promocja cennych inicjatyw z regionu, ważnych dla gospodarki, społeczeństwa, nauki. Zwycięzcy dostają statuetki Podlaskiej Marki oraz czeki na 10 tys. zł.
Marszałek województwa podlaskiego Artur Kosicki podkreślił, że Podlaskie to region unikalnej przyrody i przedsiębiorczych, ambitnych ludzi z pomysłami, które chcą pokazywać w świecie, a samorząd regionu stara się je dostrzegać i promować. Przypomniał, że łączeniu natury, nauki, działań na rzecz zrównoważonego rozwoju technologii służy wymyślona w regionie idea Xylopolis, prezentowana już na EXPO w Dubaju.
W kategorii produkt użytkowy zwyciężyła spółka 4szpaki za krem odżywczy.
Za najlepszy produkt spożywczy nagrodzono Pracownię Tortów Cukrowe Fantazje Joanna Bińczycka z Hajnówki za tradycyjne regionalne ciasto marcinek hajnowski.
W kategorii biznes nagrodę dostała spółka Pronar z Narwi za Centrum Wystawowe w Siemiatyczach.
Za najlepszą inwestycję marką nagrodzono miasto Łomża za Halę Kultury w tym mieście, która - jak przypomniał prezydent Łomży Mariusz Chrzanowski - działa od roku w zmodernizowanej zabytkowej dawnej hali targowej w centrum Łomży.
W nowej kategorii konkursowej marka bez barier nagrodzono dr Macieja Oksztulskiego, pierwszego w Polsce niemówiącego autystę, który na Uniwersytecie w Białymstoku obronił doktorat z nauk prawnych. Laureat dziękował uczelni za wszelką pomoc za pomocą syntezatora mowy. Podziękowania od wszystkich odebrała także jego mama Danuta.
W kategorii społeczeństwo wygrało miasto Białystok
za działalność Muzeum Pamięci Sybiru. Prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski przypomniał, że muzeum jest placówką nową, ważną, z humanitarnym przesłaniem, co jest ważne w kontekście wojny w Ukrainie.
(...) trzeba dbać o swoje dziedzictwo kulturowe, dziedzictwo historyczne, ale również dbać o sprawy humanitarne, o człowieczeństwo i przypominać, że to człowiek jest najważniejszy, człowiek człowiekowi powinien być przyjacielem, a nie wilkiem (...) Nasze przesłanie to pokój i miłość bliźniego - powiedział Tadeusz Truskolaski.
W kategorii projektów 4.0. nagrodzono Politechnikę Białostocką i Klaster Obróbki Metali za Laboratorium Smart Education 4.0. Prezes klastra Sebastian Rynkiewicz mówił, że przy laboratorium pracuje 111 firm i samorządy, a projekt będzie kontynuowany i rozwijany we wszystkich powiatach w regionie.
Spółka cywilna Mucha na Dziko wygrała w kategorii kultura za wyprodukowany w regionie film pt. "Czarna Dama".
Za wydarzenie nagrodzono Narwiański Park Narodowy za organizowaną od 2000 r. Biesiadę Miodową w Kurowie. Dyrektor parku Grzegorz Piekarski mówił po odebraniu nagrody, że impreza ta łączy promocję pszczelarstwa z ochroną przyrody.
Najlepsze odkrycie to badania nad rozwojem zimnego, ultraszybkiego zapisu informacji na Uniwersytecie w Białymstoku. Nagrodę odebrał prof. Andrzej Stupakiewicz z tej uczelni.
W ramach Podlaskiej Marki przyznano także dwa tytuły. Tytuł Ambasadora Podlaskiej Gospodarki dostał Podlaski Klub Biznesu. Od 2015 r. tym tytułem honorowano branże istotne dla gospodarki regionu, obecnie osoby i instytucje.
Honorowym Ambasadorem Województwa Podlaskiego został sportowiec, lekkoatleta, białostoczanin Wojciech Nowicki, wielokrotny medalista w rzucie młotem w imprezach międzynarodowych, mistrz olimpijski w tej dyscyplinie z Tokio.
Internauci przyznali też swoją markę konsumentów. Dostał ją Ludowy Zespół Pieśni i Tańca "Skowronki" z Brańska.